Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

YB SADDI BANGKITKAN ISU KEGAGALAN SISTEM PENYAMPAIAN KAKITANGAN AWAM

KOTA KINABALU : Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman hari ini menarik perhatian sesi perbahasan dewan Undangan Negeri dengan memfokuskan kegagalan sebahagian sistem penyampaian kakitangan awam yang menyebabkan beberapa isu berbangkit di Dun berkenaan gagal ditangani sekian lama.

Saddi berkata, isu berkaitan pemilikan dan pertindihan tanah rakyat beberapa kampung, soal menjayakan pembangunan dan ekonomi yang disasarkan kerajaan di kawasan itu masih berlarutan, ekoran keengganan segelintir pegawai dipertanggungjawab menjalankan tugas berkesan, manakala penduduk terus ketinggalan dalam arus ekonomi dan pembangunan.

” Walaupun semua ini ini khususnya soal tanah kerap kali saya bawa ke Mesyuarat Tindakan Daerah (LUC), kakitangan diharapkan gagal menyelesaikannya. Bila saya rujuk mereka buat sambil lewa. Yang mengecewakan ada sikap pegawai yang gemar menghantar wakil bermeyuarat tetapi tidak berupaya membuat keputusan, menyebabkan semua persoalan terus tergendala,” katanya.

Membahas ucapan terima kasih kepada Yang Dipertua Negeri sewaktu merasmikan pembukaan sidang dewan khamis lepas, Saddi berkata, keengganan segelintir kakitangan awam negeri mengiktiraf keistimewaan dan institusi wakil-wakil rakyat di negeri ini menjadi sebahagian fenomena di dalam perkhidmatan awam itu sudah dilihat sebagai lumrah.

Padahal, tambahnya, banyak lagi rancangan pembangunan di bawah beliau melibatkan soal penyediaan pekan baru, pembangunan di bawah SDC dan soal pengstrukturan jabatan-jabatan kerajaan yang membolehkan Dun Sukau agar memiliki pejabat daerahnya tersendiri.

Namun ia bergantung kepada keupayaan dan kecekapan kakitangan awam.Menurut Saddi, beberapa lagi kes berkaitan keperluan beliau termasuk kegagalan mendapatkan kemudahan helikopter bagi meninjau bencana banjir di dalam kawasan Sukau untuk meninjau keselamatan dan kebajikan rakyat, diikuti urusan berkaitan pembangunan dan ekoomi rakyat kebanyakannya ditolak atas sebab-sebab tertentu.

Sebagai wakil rakyat yang mempastikan kemajuan kawasan Sukau, beliau kerap tidak diundang menghadiri Mesyuarat Majlis Daerah yang diadakan hanya membabitkan kalangan ahli-ahli majlis dan wakil kakitangan awam,Wakil rakyat itu tidak menolak kemungkinan ada sikap segelintir kakitangan kerajaan dei situ yang hanya memilih pemimpin tertentu dan berjawatan penting di peringkat kerajaan bagi membolehkan mereka sedia menghulurkan khidmat diperlukan.

“ Di manakah kedudukan Institusi kami sebagai wakil rakyat sesudah dipilih oleh rakyat. Kami bukan mahu dihormati. Kami sudah mengabdikan diri kepada rakyat. Maka rakyat terus menilai prestasi berkerja kami setiap lima tahun. Kalau kami gagal, kerajaan BN akan menjadi mangsa kepada kegagalan ini,” katanya.

Tegas Saddi, di bawah kepimpinan baru Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, konsep satu Malaysia dengan mendahulukan rakyat serta mengucatamakan kepada kepada pencapaian negara, konsep itu perlu dilihat secara mendalam oleh kakitangan kerajaan di negeri ini.

“ Di bawah gagasan beliau, rakyat adalah perkara utama kepada kejayaan kerajaan. Semua tanggungjawab di peringkat menteri dan wakil-wakil rakyat direvolusikan. Tetapi ianya tidak akan bermakna jika kakitangan awam tidak diperkasakan, “ tegasnya.

Saddi bersetuju jika mekanisma untuk memperbaiki kelemahan sistem penyampaian kakitangan kerajaan di negeri ini menerusi Konsep dengan pengujudan Pusat Serenti Perkhidmatan Awam yang dipengerusikan sendiri Setiausaha Kerajaan Negeri untuk dikembangkan ke daerah-daerah, sekaligus mengantikan atau memansuhkan terus sistem mesyuarat LUC.

Sambil memetik maksud Surat Al-Imran Ayat ke 26, Saddi berkata kerajaan BN yang dipilih oleh rakyat dan sudah terbukti mampu menunaikan tanggungjawab kepada kemajuan dan kebajikan negara hanya akan kekal jika kakitangan awam mampu menggalas tanggungjawab mereka sebaik mungkin.

Terdahulu, Saddi mengucapkan tahniah kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman, anggota-anggota kabinet negeri dan pemimpin GLC kerana berjaya meningkatkan kutipan hasil negeri yang mencapai RM3.34 bilion sepanjang tahun lalu.Saddi turut yakin beberapa peruntukan yang turut disalurkan kerajaan pusat ke negeri ini termasuk di bawah SDC dan kementerian-kementerian sehingga akhir RMK9 akan mampu meningkatkan pembangunan ekonomi khususnya di kawasan luar bandar.

selesai