Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV


NAIKKAN PERUNTUKAN PEMBANGUNAN DI DUN SUKAU : SADDI
SUKAU: Wakil Rakyat Dun Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman merayu kerajaan negeri supaya meningkatkan jumlah peruntukan pembangunan lima tahun kerajaan ke dalam kawasan ini demi kebaikan dan faedah rakyat.
Beliau menegaskan, peruntukan itu bukan saja bagi menaik taraf kemudahan asas rakyat tetapi meningkatkan nilai ekonomi keseluruhan penduduk Sukau yang amat memerlukan pembelaan.
“ Mana mungkin kawasan ini yang suatu ketika dulu sebagai pengeluar kayu balak terbesar dan kini menjadi pengeluar minyak kelapa sawit dalam negara hanya memperolehi peruntukan RM10.4 juta sepanjang tahun 2008 dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9).
“ Sepatututnya berasaskan kepada asas dan kemampuan kawasan ini sebagai sumber ekonomi negeri, Sukau menerima peruntukan pembangunan yang lebih besar,” kata Saddi ketika berucap merasmikan Program Jalinan Gabungan Empat Kawasan Jawatankuasa Rukun Tetangga dalam kawasan Dun Sukau di Dewan Serbaguna Kampung Sentosa Jaya di sini, kelmarin.
Saddi berkiata demikian sebagai memetik laporan soal jawab yang dikemukakannya pada Sidang dewan udangan negeri ke 13 baru-baru ini.Kata Saddi, berasaskan laporan sidang dewan itu jumlah peruntukan berkenaan adalah kecil jika dibandingkan dengan keperluan rakyat di kawasan ini yang amat memerlukan pembelaan dan perubahan di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN).
“ Saya sudah tegaskan di dalam dewan agar peruntukan kali ini ditambah. Namun rakyat harus membuktikan sokongan yang benar-banar padu kepada kerajaan BN supaya harapan kita ini dapat direalisasikan,” katanya.
Kira-kira 500 orang penduduk yang menganggotai badan empat gabungan itu hadir. Turut hadir pada majlis itu ialah Pegawai Daerah Kinabatangan, Encik Abdul Latif kandok, ialah Pegawai Jabatan Perpaduan Negara Sandakan, Jamri Giau, Pemimpin Kemajuan Rakyat Sukau, Sharin Haji Abdul Rahman dan Pegawai-Pegawai Rela mewakili kawasan Sandakan dan Kinabatangan.
Saddi berkata, sesuai dengan konsep Satu Malaysia, Rayat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan sebagaimana diilhamkan Perdana Menteri dalam misi kepimpinannya, kerjasama yang wujud dalam Jawatankuasa Rukun Tetangga itu harus diterjemahkan untuk mempastikan BN bukan saja sebuah kerajaan pilihan rakyat, tetapi mencapai kemajuan yang pantas dan berkualiti.
“ Kalau kita bersatu padu kita bukan saja mampu menyokong semua dasar kerajaan secara mantap tetapi menikmati kemajuan yang kita harapkan,” katanya.
Beliau memberi jaminan masalah asas seperti bekalan air bukan saja sedang dalam peringkat penyelesaian berikutan pembinaan Loji Air Di Kampung Mengaris lebih RM13 juta dalam pembinaan.
“ Tetapi masalah penting seperti soal pemilikan tanah oleh penduduk di kawasan ini bakal diselesaikan sebagaimana yang sudah dimaklumkan pihak kerajaan negeri pada sidang dewan undangan negeri baru-baru ini,” katanya.
Saddi berkata, pencapaiannya membangunkan rakyat di sini hanya dalam tempoh baru lebih setahun tidak harus dinilai begitu singkat oleh rakyat.“ Rakyat boleh nilai apa yang sudah saya lakukan selama lima tahun. Yang pasti saya tidak duduk diam. Saya terus merayu kepada kerajaan negeri khususnya di sidang dewan undangan negeri agar rakyat di kawasan ini terus diberikan pembelaan dan segala kebaikan untuk kemajuan mereka, apalagi soal tanah, keperluan pembangunan dan sebagainya,” katanya.
Menurut Saddi, beliau kini amat memperjuangkan soal kewujudan pekan baru di kawasan Dun Sukau yang bukan saja bakal menempatkan pusat pentadbiran baru kerajaan yang dicadangkan distrukturkan semula yang turut memiliki sistem perhubungan yang lebih baik.
“ Azam saya untuk mengujudkan sebuah jambatan kedua merentasi Sungai Kinabatangan bagi menghubungkan rakyat di kawasan ini dengan daerah berhampiran turut saya perjuangkan,” katanya.
Pada majlis itu Saddi turut menyarankan agar para pemimpin JKKK di kawasan ini mengujudkan program-program bersifat gabungan seumpama anjuran itu untuk faedah sosioekonomi rakyat.
Selesai.