Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Saddi meluangkan masa berbual dengan penduduk kawasan PPMS Sukau bagi mendapat pandangan serta rintihan mereka bagi memajukan kawasan itu.

PENDUDUK PELIHARA KEMUDAHAN DISEDIAKAN OLEH KERAJAAN

SUKAU: Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman mahu pengujudan Pusat Pertumbuhan Masyarakat Setempat (PPMS) yang diwujudkan di kampung ini dipelihara dengan mengaktifkan gerakan ekonomi dan kemasyarakatan di kawasan tersebut.

Beliau mahu agar masyarakat di kawasan itu bukan saja menggunakan kemudahan-kemudahan seperti dewan serbaguna, masjid dan bangunan kedai di situ sentiasa terpelihara dan diisikan dengan kegiatan memberi faedah.

“ Namun apa yang penting kerjasama dan keindahan ini diperhebatkan. Kerana kawasan ini adalah sebahagian daripada barisan depan pertumbuhan desa Sukau untuk diperkenalkan kepada pelancong asing yang sentiasa mengunjungi kawasan kampung ini,” katanya.

Sebagai sebahagian nadi pelancongan negeri, kata Saddi, Kampung Sukau perlu memiliki keaslian dan kecantikan kawasan kampung penduduk, apatah lagi seperti kawasan PPMS itu direka persekitarannya atas peranan dan inisiatif Felcra.

Katanya, penduduk di kawasan itu boleh menghidupkan usaha pengindahan persekitaran lanskap perkampungan agar lebih menarik seperti penanaman bunga-bungaan, taman-taman rekriasi dan banyak lagi yang boleh memberi menafaat kepada mereka.

“ Saya juga setuju jika diwujudkan satu tamu minggu di kawasan ini. Sudah tentu ini boleh memberikan faedah ekonomi bukan saja kepada masyarakat PPMS tetapi juga seluruh penduduk di Kampung Sukau,” katanya.

Dalam pada itu beliau mahu agar kemudahan bangunan untuk kelas tadika yang diwujudkan Felcra di kawasan tersebut dibaiki dan diserahkan kepada pihak kerajaan untuk menjayakan program pendidikan kanak-kanak tersebut.

Beliau juga mahu kemudahan cermin dewan serbaguna yang sudah rosak diperbaiki, manakala dua unit rumah kedai yang masih kosong di kawasan bangunan kedai empat pintu itu diberikan kepada mereka yang benar-benar berminat menjalankan perniagaan.

Kawasan PPMS yang didiami lebih 600 penduduk terletak kurang suku KM daripada kawasan Tapak Pekan Baru Sukau dan kurang 2km sebelum tiba ke Kampung Sukau yang merupakan distinasi pelancongan negeri itu.

“ Saya menyarankan agar jawatankuasa khas penduduk yang sudah diwujudkan di kawasan ini diaktifkan agar berperanan memelihara dan melindungi kawasan ini. Buatlah aktiviti yang berfaedah. Jika memerlukan bantuan saya, ajukan saja untuk tindakan lanjut,” katanya.

Beliau mengarahkan agar Majlis Daerah Kinabatangan yangd ipertanggungjawabkan terhadap pengawasan dan pemuliharaan kawasan itu memainkan peranan proaktif menyelesaikan beberapa masalah yang sudah sekian lama berlaku di kawasan itu.

Selesai.