Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Saddi antara wakil Rakyat bersama-sama Musa selepas berakhirnya Sidang Dewan Undangan Negeri Sabah

NAIKKAN ELAUN WAKIL RAKYAT : YB SADDI SAMBUT BAIK KEPUTUSAN KERAJAAN NEGERI

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menyambut baik keputusan kerajaan negeri untuk menaikkan kadar bayaran elaun wakil-mencapai wakil rakyat sebagaimana yang diumumkan Ketua Menteri di akhir pengulungan Sidang Dewan Undangan Negeri di sini kelmarin.

Saddi berkata, dengan kenaikan kadar elaun tersebut bukan saja memudahkan lagi perkhidmatan wakil-wakil rakyat terutamanya kepada penduduk di kawasan luar bandar tetapi dalam konteks menyimbangkangkannya dengan bayaran elaun wakil-wakil rakyat di luar Sabah yang jauh lebih tinggi.

“ Saya amat berterima kasih dengan pengumuman Ketua Menteri di sidang dewan kelmarin. Walaupun cadangan ini dikemukakan oleh hampir semua ahli-ahli dewan termasuk saya, tetapi pertimbangan terhadapnya merupakan satu gagasan baru Datuk Seri Musa dalam memantapkan tugas dan khidmat wakil rakyat di negeri ini, sesuai denganKonsep Satu Malaysia,” katanya.

Mengulas berhubung perkara itu, Saddi menegaskan, meningkatkan bayaran elaun wakil-wakil rakyat merupakan sesuatu yang perlu, khususnya yang mewakili kawasan luar bandar yang bukan saja dibebani keperluan logistik berkaitan pengangkutan udara, darat dan laut, tetapi kalangan rakyat yang mundur yang memerulkan perkhidmatan dan penampilan yang kerap .

Kata Saddi, ketika ini Sabah adalah yang terendah bayaran elaun wakil rakyat berbanding lain-lain negeri di negara ini termasuk Sarawak yang dibayar pada kadar RM10,000 sebulan.

Difahamkan, kadar elaun wakil-wakil rakyat DUN Sabah setakat ini hanya RM3,000 dan ditambah dengan elaun tambahan (perkhidmatan) melebihi RM2,000 yang dilulsukan kerajaan negeri tahun lepas.

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Haji Aman yang juga Menteri Kewangan memberitahu dewan kelmarin, kenaikan kadar elaun itu sudah dipertimbangkannya tetapi jumlah bayaran tersebut belum ditetapkan.

Mengenai dengan keberhasilan persidangan dewan empat hari itu, Saddi berpuas hati dengan isu-isu penting yang disampaikannya berkaitan masalah yang dihadapi rakyat di kawasan Dun Sukau mendapat perhatian dewan.

“ Walaupun sebenarnya banyak lagi perkara yang ingin saya sampaikan dalam konteks keperluan dan tuntutan Sukau tidak dapat dinyatakan kerana masa perbahasan cukup terhad antara 15 minit hingga 20 minit kepada ahli-ahli dewan berbuat demikian. Tetapi saya gembira kerana masalah utama iaitu soal masalah dalam sistem penyampaian segelintir kakitangan perkhidmatan awam di kawasan ini diberi perhatian kerajaan.

“ Demikian juga soal tanah dan harapan memperkasakan wakil-wakil rakyat untuk memberi pembelaan dan memperbaiki taraf pembangunan dan ekonomi rakyat diberi perhatian kerajaan,” katanya.

Kata Saddi, perhatian kerajaan memberi lebih ruang kepada beliau untuk menggalas beberapa tanggungjawab termasuk dalam soal menjayakan program-program pembangunan kerajaan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (TMK9), Koridor Pembangunan Sabah (SDC), usaha penujudan Pekan Baru Sukau yang dilengkapi pelbagai kemudahan dan perkhidmatan serta menstrukturkan semula sistem persempadanan dan perkhidmatan pejabat-pejabat kerajaan di kawasan Dun Sukau agar memiliki Pejabat Pentadbiran Daerah sendiri.
Soal memperkasakan kemudahan ekonomi rakyat termasuk cadangan untuk membina jambatan kedua merentasi Sungai Kinabatangan di Kampung Sukau, menyedia dan menaik taraf jalan, bekalan elektrik dan air di kampung-kampung disasarkan, kata Saddi.

“ Namun semua ini memerlukan gabungan dan jaringan perkhidmatan berkesan di peringkat kerajaan dan pemimpin akar umbi agar menepati Konsep Satu Malaysia, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan, sebagaimana slogan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak,” katanya.

Selesai.