Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV



PENDUDUK LUAR BANDAR MASIH DIBELENGGU KEMISKINAN

Pulau Lubukan, SUKAU; “ Sebagai Wakil Rakyat Barisan Nasional (BN) di kawasan ini, saya amat berdukacita dan malu jika dua tahun dari sekarang masih banyak rumah penduduk beratap bocor, bertiang rapuh dan tidak berdinding, manakala sumber ekonomi mereka masih tidak terbela”.

Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman berkata, fenomena kemiksinan rakyat di kawasan ini perlu diselesaikan secara agresif, memandangkan tahun 2010, kerajaan Sabah sendiri mensasarkan bebas dari kemsikinan.

Ke arah penyelesaiannya, tegas Saddi, kualiti kehidupan rakyat bukan saja diatasi dengan menekankan soal nilai kesejahteraan dan kesihatan dan kediaman penduduk diperbaiki, tetapi mempastikan sumber ekonomi mereka sebagai punca utama penyelesaian masalah kemiskinan perlu ditangani bermula dari sekarang.
“ Tidak ada soal terlambat. Apa lagi menuding jari kepada mana-mana pihak untuk penyelesaian ini. Apa yang penting, pengorbanan semua pihak perlu disatukan."

“ Umum tahun Dun Sukau adalah kawasan pilihanraya negeri dalam daerah Kinabatangan diketahui sebagai daerah nombor dua yang termundur di dalam Malaysia, termasuk di Sabah selepas Daerah Pitas. Program mengesan rakyat termiskin di sini seharusnya dilakukan sejak 15 tahun lalu ke arah misi negeri miskin sifar tahun 2010,” katanya.

Berucap merasmikan Program Cari (Rakyat Miskin), anjuran Biro Kebajikan dan Hal Ehwal Wanita Unit PKR Sukau di Kampung Lubukan dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia Peringkat Zon Persisiran Pantai Sukau, di sini pagi kelmarin,

Saddi berkata, program berkenaan perlu dirancakkan di sini bermula sekarang.

Turut hadir pada Majlis itu, Penolong Pegawai Jabatan berkenaan, Bahrin Dahlan, PKR Sukau, Shahrin Haji Abdul Rahman, Pegawai Kemajuan Masyarakat (CDO), Amiruddin Mohd Damit dan Pengerusi biro berkenaan, Puan Melda Imang.

Kata Saddi, demi memenuhi hasrat kerajaan negeri itu serta menjadikan Sabah sebuah negeri maju tahun 2015, program menjejaki rakyat berpendapatan di bawah paras kimikinan tegar secara teliti dan berkesan di kawasan ini perlu diperhebatkan.

“ Untuk di kawasan ini, usaha ini tidak terlalu sukar, di mana-mana kampung dan mukim, ramai rakyat yang masih hidup di bawah paras kemiskinan. Itulah sebabnya saya mencadangkan kepada pegawai yang turut serta hari ini (Bahrin), supaya Program Cari ini tidak berakhir pada bulan April tahun ini. Tetapi diteruskan sehingga tahun 2010,” katanya.

Katanya, usaha menamatkan kakitangan sambilan jabatan itu yang juga berakhir bulan depan wajar diteruskan bagi mencapai matlamat itu.

Beliau juga meminta pihak kerajaan termasuk pihak berkuasa tempatan di Kinabatangan mempergiatkan usaha menyenarai penduduk termiskin dalam Dun Sukau agar ianya menjadi satu statistik penting kepada kerajaan sebelum golongan sasaran mendapat bantuan kebajikan dari kerajaan BN.

Kata Saddi, di bawah kepimpinan UPKR Sukau sendiri, pelbagai pendekatan beliau sarankan bagi membantu menyelesaikan masalah kemiskinan rakyat.Antara lain mengujudkan program pemberian bintang satu hingga lima, kepada kampung-kampung yang mampu yang mencapai kemajuan dari segi program pembangunan serta ekonomi, yang sekaligus boleh menyelesaikan masalah kemiskinan yang ditanggung setiap rakyat.

Di bawah program itu, jelas Saddi, kampung yang mencapai kemajuan dari segi pembangunan, statistic pemulihan yang terus meningkat dari segi kemajuan ekonomi keluarga yang sebelumnya hidup miskin akan menerima anugerah sehingga lima bintang. Kampung terlibat akan menjadi kampung contoh dengan diberikan geran pembangunan bagi memaksimakan tuntutan kemajuan.

Selain itu, katanya, pihaknya turut menggerakkan program mengesan penduduk miskin di kawasan pesisir pantai melibatkan masyarakat nelayan dan kampung-kampung di kawasan ini, sebelum mereka menerima bantuan yang termampu di bawah peruntukan wakil rakyat.

“ Ini sebab saya menegaskan berulang kali kepada kakitangan UPKR agar memperhebatkan beberapa usaha ekonomi yang sudah dirancang. ”

Ia seperti program penanaman padi di Kampung Abai, usaha menjayakan bidang perikanan dan pertanian dan banyak lagi, mengujudkan Gumantong Park, kemudahan bekalan elektrik dan air serta mengujudkan jambatan kedua merentasi Sungai Kinabatangan di Kampung Sukau. Kita amat berharap pihak kerajaan terus memberikan bantuan,” katanya.
Dengan menyatakan penghargaan tinggi di atas usaha Jabatan Kebajikan Masyarakat itu, Saddi mahu masyarakat sasaran supaya mematuhi syarat dan peraturan yang disediakan bagi melayani permohonan bantuan mereka dalam program tersebut.

Di akhir ucapannya, Saddi memperuntukkan bantuan RM10,000 bagi memperbaiki kawasan ruang legar Dewan Serbaguna Kampung Lubukan dan memperuntukkan 100 unit kerusi bagi kemudahan tersebut.

Sebelum itu, Bahrin menegaskan, di bawah Program Cari itu, pihaknya akan menyediakan bantuan pembiayaan di bawah beberapa ketegori seperti balu, ibu tunggal serta keluarga yang tidak mampu menyara anak ramai dan pelbagai lagi. Manakala hal-hal berkaitan kemudahan asas rakyat termiskin akan dirujuk kepada jabatan berkenaan.

Selesai.