Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Saddi turut meluangkan masa melihat blognya yang bakal dilancarkanSaddi menyampaikan penghargaan kepada Insp. Faiz Zainuddin sebagai penceramah Program Keluarga Bahagia Tanpa Dadah di Sukau, sambil disaksikan Sharin dan Nasrah.

TANGANI SECARA SERIUS PENAGIHAN DADAH : YB SADDI

SUKAU : Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan, gejala penagihan najis dadah perlu ditangani secara serius dan berterusan sesuai dengan ancamannya sebagai musuh nombor satu dalam negara.

Kata Saddi, setiap gerakan dan pendekatan memerangi gejala itu tidak harus bersifat retorik atau “ sengaja melepas batuk ditangga’ kerana fenomena social itu sedang merebak secara serius di kalangan masyarakat.

“ Keadaan ini turut tidak terkecuali di dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Sukau kerana najis dadah seperti syabu, ganja dan pil-pil khayal sudah merebak ke kawasan seperti Kampung Sukau, Gumantong Jaya, Batu Putih, Kampung Paris, Bukit Garam dan banyak lagi di kawasan ini,” katanya.

Berucap merasmikan Pelancaran Majlis Keluarga Bahagia Tanpa Dadah Peringkat Daerah Kinabatangan anjuran Pemadam Daerah di Kampung Sukau di sini hari ini, Saddi berkata, bagaimanapun beliau kecewa kerana pihak pimpinan Tertinggi Pemadam Daerah tidak menyertai program penting seumpama itu.Kata Saddi, teguran itu tidak bermaksud bahawa Naib Pengerusi Pemadam Daerah yang mewakili badan itu pada majlis berkenaan tidak penting.
“ Tetapi yang paling penting di sini ialah penyertaan kalau tidak orang nombor satu, tetapi nombor dua selaku Timbalan Pengerusi Pemadam Daerah. Ini kerana soal dadah adalah perkara paling serius dihadapi negara,” katanya.

Tegas Saddi, dalam kontek Konsep Satu Malaysia, Rakyat Dahulukan dan Pencapaian Diutamakan, samada ianya melibatkan kepentingan pegawai-pegawai kerajaan atau kerana soal najis dadah adalah perkara paling serius untuk ditangani secara berkesan, sikap dan pendekatan memerangi gejala itu secara serius perlu diubah dan diperbaiki.

Katanya, konsep kepemimpinan yang menjadi slogan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak perlu diterjemahkan secara ideal dan pragmatik dalam memerangi masalah dadah di negara ini.

Dalam mengatasi soal dadah di kawasan Dun Sukau, kata Saddi, beliau amat mengharapkan agar gejala itu tidak mencemarkan tempat-tempat pelancongan menarik yang wujud di kawasan ini.

“ Sudahlah rakyat di kawasan ini miskin ekonomi, ditambah lagi gejala najis dadah ini, sudah tentu ianya akan memburukkan lagi keadaan. Maka saya mahu semua pihak terutamanya jawatankuasa Pemadam Daerah memainkan peranan yang bukan saja aktif, tetapi proaktif dalam mengubah imej sosial yang lebih baik di daerah ini,” katanya.
Beliau mahu pada masa akan datang, program seumpama itu disemarakkan dengan aktiviti-aktiviti berkesan bagi mempastikan rakyat di kawasan ini bukan saja dilihat bebas dari dadah tetapi terbukti mencapai kemajuan dalam segala aspek pembangunan rohani dan jasmani.

Tidak guna jika kawasan ini maju dari aspek pembangunan tambah wakil rakyat itu lagi, jika golongan muda yang merupakan pelapis kepada peimpinan negara dan kawasan ini diulit oleh masalah moral termasuk gejala dadah.

Dalam pada Saddi mahu pelbagai pihak termasuk Kementerian Belia dan Sukan dan mana-mana agensi yang terlibat memainkan peranan memajukan golongan belia dalam pelbagai bidang memperhebatkan program turun padang ke Dun Sukau demi mencapai kebaikan rakyat.

“ Saya juga nasihatkan ibu bapa dan belia bersatu padu bukan saja dalam konteks sebuah keluarga yang cemerlang, gemilang dan terbilang tanpa dadah, tetapi menjayakan aktiviti-aktiviti sihat. Saya sentiasa sedia berkerjasama untuk kebaikan ini dalam memerangi najis dadah sebagai musuh utama negara,” katanya.

Selesai.


TARIK BALIK KEPUTUSAN BERHENTIKAN KHIDMAT KETUA KAMPUNG SUAN LAMBA : ADUN SUKAU

KINABATANGAN: Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman mahu tindakan memberhentikan khidmat Ketua Kampung Suan Lamba oleh Majlis Hal Ehwal Anak Negeri sebelum ini ditarik balik kerana keputusan itu tidak ada kaitannya dengan isu tanah anak negeri yang sekian lama wujud di kawasan itu.
Arahan itu dikeluarkan Saddi pada Mesyuarat Tindakan Daerah yang diadakan di pejabat Daerah Bukit Garam di sini kelmarin.

Saddi berkata, perlantikan Ketua Kampung berkenaan, Asmadin Bin Eli tidak ada kaitan dengan kedudukan Tanah Anak Negeri Sekang, berikutan kawasan tanah berkenaan bukan merupakan sebuah kampung berdaftar di bawah Suruhanjaya Pilihanraya Dun Sukau.
“ Walaupun dalam pewartaan tanah berkenaan oleh kerajaan negeri sebelum ini, setiap Ketua Kampung adalah salah seorang pemegang amanah kawasan tanah tersebut, tetapi kedudukan tanah itu bukanlah sebagai sebuah kampung yang boleh menafikan perlantikan Saudara Asmadin,” katanya.

Apa lagi, tegas Saddi, Asmadin kini sudah digantikan oleh seorang Ketua Kampung baru yang dilantik mewakili kawasan Dewan Undangan Negeri Sekong.

Saddi hairan bagaimana pemberhentikan serta lantikan baru itu boleh berlaku sedang kawasan Sekang yang terletak di kawasan Suan Lamba itu bukan terletak dalam kawasan Dun Sekong.. Kawasan itu adalah termaktub dalam kawasan Dun Sukau.

“ Untuk itu saya meminta supaya Pengerusi Majlis Hal Ehwal Anak Negeri perlu meneliti dan bertindak terhadap perkara tersebut secara jelas. Beliau tidak sewenang-wenangnya mengambil keputusan memberhentikan Ketua Kampung Suan Lamba yang saya pilih untuk kebaikan kawasan berkenaan..

“ Jika mereka ingin mengbembilkira kepentingan tanah anak negeri berkenaan. Ianya adalah isu berbeza. Ianya tidak ada kaitan dengan soal perlantikan yang saya lakukan, apalagi keputusan mengenainya boleh dipertikaikan oleh wakil rakyat dari kawasan lain.Sedangkan pemimpin yang saya pilih itu adalah untuk menjalankan tanggungjawab dalam kawasan Suan Lamba, Sukau,” katanya.

Pada mesyuarat tersebut, Saddi juga mencadangkan agar sebuah jawatankuasa pemberian anugerah bintang-bintang terhadap kampung-kampung yang maju di Sukau diwujudkan di bawah pejabat daerah berkenaan.

Katanya, di bawah peranan itu, mana-mana kampung yang memiliki kemajuan dari segi pembangunan dan sosioekonomi akan menerima sehingga lima bintang di bawah seliaan jawatankuasa itu.Mana-mana kampung yang masih tidak mencapai tahap itu akan diperbaiki prestasinya, termasuk akan menerima beberapa program pembangunan yang dilaksanakan oleh wakil rakyat dalam tempoh beliau berkhidmat.
Selesai.