Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Saddi (tengah) berbual bersama Datuk Radin Malek, Datuk Zakaria Edris dan Datuk Jainab Ahmad diluar dewan selepas persidangan dewan tamat hari kedua.

DUN SUKAU PEROLEHI RM 10.44 JUTA PROJEK PEMBANGUNAN RAKYAT DALAM BAJET NEGERI 2008

KOTA KINABALU: Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sukau memperolehi RM 10.44 juta untuk menampung beberapa projek pembangunan rakyat di kawasan itu di bawah peruntukan Bajet Negeri 2008.

Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Taufik Haji Abu Bakar Titingan, memberitahu sidang dewan undangan negeri hari ini berkata, RM 1 juta dari peruntukan itu adalah untuk membiaya projek pembangunan Pekan Baru Kinabatangan.

Manakala sebahagian lagi, katanya, untuk tujuan membina bangunan Mahkamah Syariah melibatkan peruntukan setengah juta ringgit, pembinaan Jalan Gua Gumantong RM3.24 juta, dan pembinaan Jalan Luang Manis RM5.7 juta.

Menjawab soalan dewan yang dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman, Datu Nasrun berkata, sebahagian daripada peruntukan sedang dan akan disalurkan.

Menjawab satu lagi soalan tambahan Adun berkenaan berkaitan masalah banjir yang turut berlaku di kawasan ini, Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman berkata, kemudahan jalanraya yang kerap terjejas teruk akibat banjir perlu dipindahkan ke kedudukan yang sesuai demi mengelakkan kerosakan kepada kemudahan awam itu berterusan.

Katanya, sekiranya kedudukan kediaman penduduk juga terjejas akibat masalah banjir kawasan kediaman itu perlu diubah ke kawasan penempatan rakyat yang lebih selamat.Bagaimanapun, katanya, tindakan menangani masalah seumpama itu memerlukan pernilaian beberapa pihak kerajaan bagi tujuan pernialaian dan ianya bergantung kepada peruntukan termasuk daripada kerajaan pusat.

“ Sekiranya memerlukan, kita boleh mendapat bantuan peruntukan yang yang besar daripada Jawatankuasa Bencana Alam Negara untuk mengatasinya. Namun saya meminta semua pihak khususnya pegawai-pegawai daerah dan wakil rakyat supaya bekerjasama bagi menyelesaikan masalah banjir yang dihadapi rakyat,” katanya.

Sebelum itu, Pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri, Datuk Datu Masrun Datu Mansor memberitahu, sejumlah RM30, 215 ribu diagihkan kepada mereka yang mengalami kemusnahan akibat banjir, diikuti bantuan makanan kepada 109 penduduk mewakili 21 buah keluarga.

Saddi kemudian menyatakan penghargaan dan terima kasih di atas perhatian yang diberikan oleh kerajaan negeri berkaitan masalah pembangunan di kawasan itu.

“ Bagaimanapun kita mengharapkan agar kerajaan negeri mempertimbangkan cadangan pembinaan jambatan kedua Kinabatangan yang boleh menghubungkan kampung-kampung bersebelahan Kampung Sukau serta daerah berhampiran, sebaik-baiknya dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke10 (RMK10),” katanya.

Katanya, kewujudan jambatan kedua itu bukan saja meningkatkan lagi kedudukan Sukau sebagai pusat pertumbuhan masyarakat yang memiliki pelbagai kemudahan dan ekonomi rakyat. Tetapi kedudukan kawasan ini sebagai pusat pelancong yang terpenting di negeri ini,” katanya.

Selesai.