Teks Ucapan


 UCAPAN ADUN N48 SUKAU DI SESI  PERBAHASAN MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KELIMA SIDANG DEWAN UNDANGAN NEGERI SABAH


Bismillahirahman Nirahim

Tuan Speaker,

Terima kasih kerana memberikan saya peluang membahas Ucapan Dasar Kerajaan yang disampaikan  Oleh Tuan Yang Terutama  Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Juhar Mahirudin Sempena Pembukaan Rasmi Mesyuarat Pertama Panggal Kelima Persidangan Dewan Undangan Negeri yang Ke 13 Pada 22 Mac,  Khamis Lepas.

Izinkan saya merakamkan sekalung penghargaan dan menjunjung kasih kepada Tuan Yang Terutama Tun   kerana  berupaya memberi ucapan Dasar Kerajaan berkesan dengan segala peransang dan suntikan,  sekaligus  membuktikan komitmen yang tinggi terhadap masa depan rakyat berbilang kaum di Sabah untuk terus hidup harmoni dan sejahtera di bawah pemerintahan Tuan Yang Terutama.


MEMBAHAS UCAPAN DASAR KERAJAAN

Tuan Speaker,

Berasaskan ucapan  Dasar kerajaan disampaikan oleh Tuan Yang Terutama Tun pada pesidangan kali ini, rakyat Sabah dalam kawasan Dun Sukau sememangnya mengalu-alukan langkah perbelanjaan  negeri dan persekutuan yang berjalan dengan memberansangkan,  masing-masing mencapai sebanyak 75.
5 peratus dan 74.9 peratus daripada jumlah bajet yang diumumkan tahun 2011.

Perubahan besar mencapai kemajuan negeri dan kesejahteraan rakyat tentulah berasaskan kepada kedudukan kewangan yang kukuh, hasil daripada pentadbiran yang cekap kerajaan dan seluruh anggota perkhidmatan awam.

Rakyat begitu yakin dan percaya, kerajaan negeri akan berupaya melaksanakan lebih banyak program pembangunan berpaksikan  sokongan padu kerajaan persekutuan, sekaligus mampu menunaikan banyak lagi  program pembangunan di bawahi  Program Tranformasi Kerajaan dan Program Tranformasi Ekonomi  sebagai peta panduan di merata negeri ini.

Saya turut berbangga kerana pendapatan Perkapita  negeri kini telah meningkat tahun 2010 kepada RM 17,242 berbanding RM 14, 829 tahun sebelumnya, serta  kadar pengangguran berkurangan kepada 5.4 peratus pada separuh masa tahun pertama 2011 berbanding 5.6 peratus pada tempoh sama  2010.

Ucapan setinggi-tinggi tahniah wajar diberikan kepada YAB Ketua Menteri Sabah atas kepimpinan beliau yang berwibawa, berdaya saing tinggi serta berpandangan jauh sehingga membawa ekonomi Sabah terus berada dalam keadaan mantap, berserta kestabilan politik yang mampu membolehkan negeri ini meraih  lebih banyak peluang pelaburan dan dapat  menyediakan peluang pekerjaan.

Dengan potensi dan sokongan yang mampu diberikan oleh kawasan-kawasan pertumbuhan baru yang menjana ekonomi rakyat di luar bandar, sudah tentulah kedudukan Sabah sebagai salah sebuah negeri
maju di dalam Malaysia menjelang tahun 2020 akan lebih terjamin dan membawa kesejahteraan kepada rakyat.

INSTITUSI YANG DIPERTUAN NEGERI

Tuan Speaker,

Baru-Baru ini, Saya amat terkejut dan merasa kecewa  dengan perbuatan keterlaluan pihak individu tidak bertanggungjawab  yang mengeluarkan kritikan, hasutan  serta penghinaan kepada Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Sabah di dalam laman  On Line  blog  Sabahkini bertarikh 9 November, 2011.

Saya ingin merujuk kepada perbuatan  seorang individu yang mendakwa sebagai Yang Dipertua Parti PAS Batu Sapi, Haji Hamzah Abdullah yang mengkritik secara biadap terhadap Tuan Yang Terutama Tun dengan tuduhan yang tidak boleh diterima akal.

Kenyataan Hamzah Abdullah itu yang dipetik bertajuk TUN JUHAR SEBAGAI ‘RAJA SABAH TANPA DAULAT’ bukan saja satu penghinaan terhadap seorang yang sudah dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Sabah mengikut peruntukan perlambangaan negara.  Tetapi individu ini telah mencabar kedudukan sebuah institusi Istana Negeri Sabah yang bertanggungjawab sebagai ketua kerajaan serta diberikan amanah menjaga kesucian dan keutuhan agama Islam di negeri ini.

Tuan Speaker,

Seseorang yang dipilih menjadi Yang Dipertua Negeri di Sabah adalah atas perlantikan Yang Dipertuan Agung mengikut peruntukan perlembagaan negara.

Ini bermakna seseorang yang dilantik sebagai memegang tanggungjawab besar dan menjadi payung kepada kerajaan dan pemerintahan di Sabah itu tidak lagi boleh dipersoalkan samada berkaitan latarbelakangnya atau kedudukannya di dalam masyarakat sebelum dia memegang tanggungjawab tersebut.

Ini bermakna individu bernama Hamzah Abdullah itu adalah dengan sengaja menghina dan mempertikaikan perlantikan yang sudah dibuat dan diputuskan oleh Yang Dipertuan Agung dan Majlis Raja-Raja, turut mempertikai kekebalan kandungan perlembagaan Malaysia serta kekebalan Yang Dipertuan Negeri yang turut memiliki kedudukan institusinya yang tinggi di hati rakyat Sabah.


Tuan Speaker,

Ekoran Kritikan serta Penghinaan yang keterlaluan dibuat oleh Individu Rakyat Sabah yang mendakwa sebagai Yang Dipertua Pas Kawasan Batu Sapi itu, berpuluh-puluh aduan dan laporan polis telah dibuat di merata negeri Sabah yang bertujuan agar pihak Polis, Suruhanjaya Komunikasi Multimedia  Malaysia (SKMM), Kementerian Penerangan melakukan siasatan terhadap perbuatan menghianat kedudukan Seorang Ketua Negeri itu dan sudah pasti jika individu berkenaan terbukti bersalah tindakan undang-undang ke atasnya boleh diambil menurut peruntukan yang ada.

Tuan Speaker,

Selain sebagai seorang rakyat di Sabah, seorang yang mendakwa dirinya sebagai pemimpin mewakili Parti Islam Semalaysia (PAS), juga seorang yang mendakwa dirinya sebagai warak kerana pernah melakukan ibadah Haji di Tanah Suci Makkah, individu yang disifatkan sebagai terdesak ini tidak sepatutnya melakukan perbuatan yang dengan sendirinya menghina kedudukan beliau di mata masyarakat negeri ini serta parti politik yang didewa-dewakannya sekian lama.

Namun beginilah sikap pembangkang. Apa lagi PAS, bukan saja sanggup melakukan perbuatan menghasut dan memburuk-burukkan peribadi seseorang termasuk pemimpin dan ketua sebuah kerajaan negeri Sabah, tetapi   sanggup menjadi golongan eksterimis atau pelampau agar melihat apa saja kehancuran termasuklah memecahkan perpaduan antara rakyat dan kaum di negeri ini, semata-mata untuk mendapat faedah politik tuntas, seperti yang sekian lama menjadi anutan perjuangan PAS dan Pakatan Rakyat.

Tuan Speaker,

Kami sebagai ahli-ahli Yang Berhormat atau Yang Berkhidmat   sedia maklum akan kedudukan TYT Yang Dipertua Negeri di dalam dewan yang mulia ini.  Selain bertanggungjawab merasmikan pembukaan persidangan dewan undangan negeri setiap panggal, segala bentuk perundangan  yang ditetapkan di dewan ini tidak dapat dilaksanakan tanpa kelulusan dan perkenan Tuan Yang Terutama.

Oleh itu saya mencadangkan pada dewan yang mulia ini agar suatu bentuk siasatan serta tindakan tegas perlu dilakukan oleh Pihak Polis,  Kementerian Penerangan dan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia terhadap tindakan penghinaan serta ketulinan laporan ke dalam Portal berkenaan yang dilakukan individu bernama Hamzah Abdullah ini tehadap Tuan Yang Terutama. Jika  ia didapati benar tindakan tegas wajar diambil terhadap penama ini.

Tuan Speaker,

Saya diberitahu individu bernama Hamzah Abdullah ini masih bebas menghasut rakyat bahawa tindakannya menghina kedudukan TYT tidak mendapat tentangan pihak berkuasa.

Oleh itu, tindakan tegas perlu diambil kepada individu berkenaan. Kegagalan berbuat demikian  bukan saja  boleh menjejaskan nama baik  dan kedaulatan negeri Sabah di mata luar,  tetapi di kalangan rakyat akan beranggapan bahawa seorang ketua kerajaan seperti Tuan Yang Terutama  Yang Diipertua Negeri Sabah boleh sewenang-wenangnya dikritik dan dihina  tanpa perlu takut kepada undang-undang negara ini.


SENTUHAN KASIH.

Tuan Speaker,

Pengumuman YAB. Ketua Menteri memperuntukkan RM500 ribu bagi setiap kawasan dewan Undangan Negeri di Sabah di bawah Bajet negeri 2012 ternyata telah mendapat sambutan luar biasa daripada rakyat tidak terkecuali kawasan Dewan Undangan Negeri Sukau.

Lazimnya, bantuan seperti ini disasarkan kepada golongan seperti kalangan rakyat termiskin, ibu-ibu tunggal, golongan warga tua, yatim piatu, golongan masyarakat kurang upaya  dan mereka yang terlibat dalam sebarang kejadian kecelakaan dan sebagainya. Namun buat pertama kali di bawah Program Sentuhan Kasih seorang wakil rakyat dapat menyalurkan apa saja secara mudah, tidak terikat dengan prosuder yang ketat, demi memenuhi keperluan rakyat yang difikirkan sesuai dan tidak melibatkan perbelanjaan yang besar.

Tuan Speaker,

Saya merasakan bahawa program sentuhan kasih ini wajar diteruskan, tidak pada waktu-waktu Sabah menghadapi pilihanraya, tetapi menjadi sebuah program penting kerajaan negeri, demi mempastikan kelangsungan  membela rakyat dapat dilakukan dengan pantas dan berkesan.



PENSTRUKTURAN SEMULA PENTADBIRAN DALAM KAWASAN DUN SUKAU

Tuan Speaker,

Perkara utama yang menjadi perhatian saya selepas mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau ialah hasrat menstrukturkan semula pentadbiran pejabat-pejabat kerajaan dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Sukau.

Ia kerana pada ketika ini sistem pentadbiran pejabat-pejabat kerajaan bagi mentadir kawasan Dun Sukau masih bergantung kepada dua pusat pentadbiran daerah iaitu Pejabat Daerah Kinabatangan yang mengkhususkan peranannya di kawasan tanah besar Sukau, manakala urusan pentadbiran melibatkan kawasan Persisiran Pantai Dun Sukau ditadbir oleh Majlis Perbandaran Sandakan (MPS).

Oleh yang demikian saya telah mengemukakan cadangan di dewan yang mulia ini pada persidangan pertama sebagai wakil rakyat agar pihak kerajaan negeri dapat mempertimbangan cadangan menstrukturkan semula pentadbiran pejabat-pejabat kerajaan dimaksudkan demi untuk kebaikan rakyat di kawasan ini.

Tuan Speaker,

Pada akhir persidangan lalu pihak kerajaan telah memutuskan belum bersedia untuk melaksanakan cadangan menstrukturkan pentadbiran kerajaan itu kerana berpendapat beberapa daerah yang lain masih menghadapi situasi yang sama.

Tuan Speaker,

Saya akur dengan keputusan yang dibuat kerajaan negeri dalam perkara ini.

Bagaimanapun mencadangkan kepada pentadbiran daerah khususnya Majlis Perbandaran Sandakan supaya sentiasa memberikan perhatian yang serius terhadap segala keperluan pembangunan rakyat DUN Sukau khususnya melibatkan keperluan rakyat di kawasan Persisiran Dewan Undangan Negeri ini.

Tuan Speaker,

Kegagalan pihak Majlis Perbandaran Sandakan memberi perhatian secara khusus terhadap  keperluan rakyat di kawasan pesisiran pantai berkenaan telah menyebabkan 16 buah kampung di kawasan tersebut tersisih dari segala program pembangunan dan bantuan-bantuan yang diperlukan rakyat.

Saya merujuk kepada beberapa kes penyediaan kemudahan seperti Balairaya, projek-projek pembangunan kerajaan seperti yang disalurkan Jabatan Pelajaran mengalami kegagalan yang besar apabila pembinaan kemudahan itu gagal memenuhi spesifikasi pembinaan yang ditetapkan.

Akhirnya, kemudahan seperti Dewan Serbaguna Tanjung Aru telah mengalami banyak kerosakan, digenangi air dan sampah serta kayu kayan sehingga kerap menyukarkan rakyat menggunakannya, demikian juga beberapa buah projek infrastruktur pendidikan di kawasan itu gagal disiapkan kerana tidak mendapat pemantauan rapi daripada pihak berkuasa tempatan sebagai saluran penting membawa masuk pembangunan ke kawasan tersebut.

Banyak lagi permasalahan yang terus dihadapi rakyat di kawasan ini ekoran tanpa perhatian rapi daripada pejabat-pejabat kerajaan yang dipertanggungjawabkan yang menyebabkan rakyat di kawasan ini masih tertinggal jauh kebelakang.

Tuan Speaker,

Saya mencadangkan kepada Dewan yang mulia ini agar Pihak Majlis Perbandaran Sandakan bermula dari sekarang memberi layanan yang sama rata, dalam segala bentuk keperluan pentadbiran dan permintaan rakyat di kawasan persisiran pantai Dun Sukau,  sebagaimana tanggungjawab  diberikan pada majlis ini mengawasi pentadbiran  enam lagi kawasan Dewan Undangan Negeri yang terletak di bawah pentadbiran majlis.


PEKAN BARU SUKAU

Tuan Speaker,

Rakyat di kawasan Dun Sukau telah memberikan sokongan padu terhadap daya usaha kerajaan negeri meluluskan cadangan sebuah blueprint pembangunan jangka panjang menggabungkan prasarana ekonomi dan pusat pentadbiran  di bawah pengujudan Pekan Baru Sukau yang disempurnakan  pelancarannya oleh YAB Ketua Menteri  pada  24 Julai 2010.

Pada majlis itu, YAB. Ketua Menteri pada sidang medianya turut menyatakan kesediaan kerajaan negeri mempertimbangkan cadangan pihak Lembaga Perumahan dan Pembangunan Bandar (LPPB) yang bertindak  sebagai urusetia pembangunan projek pekan baru,   memperuntukkan sejumlah RM200 juta bagi menjayakan pembangunan di kawasan tersebut.

Tuan Speaker,

Saya juga ingin menyampaikan ucapan sekalung penghargaan kepada Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri dan Yang Amat Berbahagia Datin Seri Panglima kerana sudi menerima jemputan rakyat Sukau bagi menyempurnakan Majlis Pecah Tanah Masjid Tun Juhar di tapak Pekan Baru Sukau pada 21 Hb Febuari lepas.

Kehadiran beliau ke kawasan Dun Sukau selaku Yang Dipertua Negeri bersama Toh Puan Datin Seri Panglima merupakan satu sejarah penting kepada rakyat di kawasan ini serta pengiktirafan tersendiri pihak kerajaan terhadap pembangunan Pekan Baru Sukau.


Tuan Speaker,

Begitu payah merancang, namun lebih sukar untuk merealisasikan sebuah pembangunan sedemikian.

Sehingga hari ini sudah hampir 18 bulan, Projek Pekan Baru Sukau diluluskan kerajaan. Tetapi rakyat masih ternantii-nanti sebuah pekan baru ini bermula.

Dii bawah blue print pekan Baru Sukau, telah dirangka beberapa kemudahan diperlukan rakyat seperti  kemudahan prasarana asas yang membolehkan  para pelabur dan mana-mana agensi kerajaan yang berminat memulakan pembangunan di kawasan tersebut.

Demikian juga beberapa cadangan seperti membina rumah kedai, kemudahan pusat masyarakat,  kemudahan rekreasi, pusat belia,  rumah-rumah kediaman,  diikuti tapak bagi membina pejabat-pejabat kerajaan, prasarana bagi mengujudkan pusat industri kecil Sederhana (IKS) setempat dan banyak lagi.

Blue Print pembangunan ini turut dicadangkan ialah membina jambatan kedua merentasi Sungai Kinabatangan di Kampung Sukau agar membolehkan rakyat yang berada di sekitar kawasan Kampung Dagat, diikuti daerah-daerah berhampiran  dapat dihubungi dengan lebih cepat sekaligus  melonjakkan ekonomi antara penduduk kedua belah pihak.

Jika tiada aral melintang, matlamat mengujudkan blue print Pekan Baru Sukau boleh direalisasikan  menjelang tahun 2020, ketika Malaysia akan menjadi sebuah negara maju.




Tuan Speaker,

Persoalannya bagaimana pihak pelabur dan agensi-agensi yang terlibat memulakan pembangunan di kawasan ini  jika program penyediaan inrastruktur asas di  tapak Pekan Sukau  belum bermula?

Sebagai wakil rakyat Dun Sukau, saya juga  melihat  sikap ketidakseriusan segelintir kakitangan  kerajaan dalam mempercepatkan perlaksanaan  projek pembangunan di kawasan ini.

Saya mengambil contoh, projek membina masjid Pekan Baru Sukau yang bernilai RM5 juta dan RM2 juta darinya diluluskan sendiri oleh YAB Ketua Menteri sewaktu  menyempurnakan Majlis Pecah Tanah Pekan Baru Sukau, 24 Hb Julai 2010.

Pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri (JHEAINS) yang turut mengetahui pengumuman Ketua Menteri itu tidak bertindak cepat bagi mendapatkan peruntukan tersebut. Sebaliknya wakil rakyat terpaksa membuat susulan menemui pihak kerajaan.

Tindakan sedmikian telah menyebabkan usaha memulakan projek pembinaan masjid tersebut  hanya dapat dimulakan pada  bulan Febuari 2012.

Tuan Speaker,

Bagaimanakah projek pembangunan Pekan Baru Sukau ini boleh direalisasikan menjelang tahun 2020 jika kurangnya komitmen serta perhatian pegawai-pegawai kerajaan dalam mendukung dan merealisasikan sebuah aspirasi pembangunan rakyat di kawasan ini.

Tuan Speaker,

Demi masa depan rakyat di kawasan Dun Sukau, saya merayu di dewan mulia ini agar kerajaan negeri bukan saja dapat menyegerakan peruntukkan bagi membiayai projek pembangunan di kawasan ini, tetapi kakitangan kerajaan yang diberi tanggungjawab perlu bersikap dinamik dan proaktif demi melaksanakan segala dasar dan langkah kerajaan yang bertujuan menjayakan pembangunan rakyat.


PENUKARAN TANAH DI HUTAN SIMPAN PIN SUPU MENGANTIKAN TANAH DI KAMPUNG ABAI.

Tuan Speaker,

Saya ingin menarik perhatian Dewan Yang Mulia ini terhadap keputusan yang diambil oleh Jabatan Perhutanan Sabah baru-baru ini yang mencadangkan agar seluas 4,000 ekar tanah di Kampung Abai dijadikan sebagai kawasan Hutan Simpan.

Sebagai Adun dalam kawasan ini, saya tidak ada halangan dengan tujuan dan keputusan yang diambil oleh jabatan tersebut demi mengekalkan kedudukan khazanah hutan di kawasan berkenaan.

Bagaimanapun secara lazimnya, Jabatan Perhutanan perlu menggantikan kawasan tanah seumpama itu bagi membolehkan rakyat memperolehi kawasan tanah untuk tujuan penempatan dan tanah pertanian.

Untuk itu, saya mencadangkan agar sebidang tanah seluas 4,000 ekar di kawasan Hutan Simpan Pin Supu dapat dikeluarkan dari kawasan hutan simpan milik Jabatan Perhutanan bagi tujuan pertukaran kawasan tanah itu.

Tuan Speaker,

Umum tahu, ketika ini bahawa rakyat khususnya di kawasan ini menghadapi kesukaran bagi mendapatkan kawasan tanah pertanian serta penempatan penduduk, lebih-lebih lagi dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab  yang kerap terbukti memanipulasi hak tanah rakyat termasuk tanah berstatus NT dan NCR.

Oleh itu, adalah amat tepat jika tanah  yang bakal digazetkan Jabatan Perhutanan di Kampung Abai sebagai hutan simpan dapat digantikan dengan kawasan tanah berkeluasan sama  terletak dalam kawasan  Hutan Simpan Pin Supu demi kesejahteraan rakyat.


 ISU PENDIDIKAN

Tuan Dipertua,

Dalam siding dewan yang lalu saya ada membawa isu kisah dongeng dalam usaha menjayakan infrastrutkur pendidikan peringkat menengah di Kinabatangan.

Tetapi di dalam sidang dewan kali ini, saya akan membawa  satu lagi kisah yang pelik tapi benar juga mengenai  isu  pendidikan di kawasan ini.

Kalau kisah dongeng lalu mengenai cadangan membina bangunan dua buah sekolah menengah yang baru bagi menggantikan bangunan SMK Paris dan SMK Sukau yang sudah gagal walaupun sudah diluluskan kerajaan sejak RMK 9. Kali ini yang saya maksudkan pelik tapi benar ialah mengenai pembinaan sebuah sekolah tadika di dalam kawasan yang terletak di kawasan terpencil.

Bangunan sekolah tadika ini sudah benar-benar ujud dan dirasmikan. Ia dberi nama  Sekolah Tadika Kampung Tangkung yang terletak di kawasan tanah LKTNS di kawasan Sungai Pin, Batu Putih, walaupun kedudukan Kampung Tangkung di dalam daerah Kuamut sebenarnya terletak  70 hingga 100 km daripada kawasan tanah Sungai Pin .

Pembinaan sekolah ini diusahakan oleh seorang bekas calon bebas dalam PRU ke 12 lepas, yang mampu meraih  lebih 1,200 undi menerusi pertandingan lapan penjuru dalam kawasan Dun Sukau. Beliau juga sesudah pilihanraya itu telah bertindak mengemukakan petisen kepada mahkamah tinggi dengan mendakwa saya telah melakukan pelbagai penyelewengan dalam PRU ke 12.

Tuan Speaker,

Saya diberitahu bahawa pmbinaan sederet bangunan sekolah tadika tiga pintu berkenaan yang tidak diketahui kualiti kejuruteraannya siap hanya dalam masa tidak kurang dua bulan.
Saya juga menerima maklumat bahawa bekas calon bebas itu mendapat tajaan membina sekolah tersebut daripada rakan-rakannya yang terdiri dari kalangan peneroka-peneroka kelapa sawit secara  haram di kawasan tanah Sungai Pin milik LKTNS itu.

Saya diberitahu bahawa pada mulanya bangunan tersebut didirikan bagi tujuan membina sekolah menengah SMK Tangkung. Tetapi cadangan itu ditolak dan bertukar kepada sebuah sekolah tadika kerana jumlah pelajar menengah di  kampung tersebut hanya  setakat 25 orang.


Yang menjadi persoalan saya, bagaimana bekas calon bebas itu mampu mengujudkan sebuah prasarana pendidikan atas kebenaran kementerian itu, padahal menggunakan nama sebuah kampung seperti Tangkung yang jauh dari kawasan itu?

Siapa anak-anak tadika yang akan belajar di sekolah tesebut?. Sedangkan samada penduduk atau pelajar dari kampung tersebut tidak ada di kawasan berkenaan. Melainkan masyarakat bukan tempatan serta anak-anak mereka yang tidak diketahui identity kewarganegaraannya sudah dilaporkan mendiami kawasan tersebut sejak wujudnya kawasan ladang kelapa sawit milik LKTNS itu.

Mungkin juga kah, bekas-bekas calon bebas yang masih berstatus aktif sebagai ahli Umno ini masih mempunyai ruang dan peluang yang kuat untuk mendekati pegawai-pegawai kerajaan dan Jabatan Pelajaran hingga sekolah tadika itu dapat diluluskan untuk beroperasi?

Saya diberitahu bahawa pada majlis perasmian bangunan sekolah tadika itu, turut dihadiri oleh Ketua Sektor Pembangunan Sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri.

Berita terbaru yang saya perolehi, bekas calon bebas ini telah berkali-kali dilihat melakukan tinjauan di sekitar kawasan Dun Sukau bersama seorang Presiden sebuah parti politik pembangkang. Menurut mereka bekas calon bebas ini sedang berusaha untuk mendekati rakyat kerana berkemungkinan akan bertanding sebagai calon pembangkang dalam PRU ke 13.

Tuan Speaker,

Di dalam mengutamakan soal keperluan pendidikan di kawasan Dun Sukau ini, saya sekali lagi merayu agar pihak kerajaan, khususnya Pengarah Jabatan Pelajaran Sabah dapat mempertimbangkan semula cadangan membina bangunan baru bagi dua buah sekolah menengah iaitu SMK Sukau dan SMK Paris kerana isu yang diperjuangkan sudah disifatkan rakyat sebagai cerita dongeng, terus menjadi topic perbualan rakyat khususnya dalam menghadapi pilihanraya Umum ke 13.

Saya juga mencadangkan pada dewan yang mulia ini, agar sebagaimana yang pernah saya kemukakan pada perbahasan yang lalu agar sebuah sekolah agama samada ianya dibawah pengendalian pihak Jabatan Hal Ehwal Islam Negeri Sabah (Jheains) atau di bawah Jabatan Pelajaran dapat diwujudkan di kawasan Dun Sukau sebagai usaha melahirkan generasi celik ilmu pengetahuan agama Islam  di kawasan ini.

Selamat menghadapi kempen Pilihanraya Umum Ke 13,


Tuan Speaker,
Dengan ini saya menyokong ucapan TYT.




UCAPAN YB SADDI HAJI ABDUL RAHMAN DALAM SIDANG DEWAN UNDANGAN NEGERI SABAH PANGGAL KEDUA KALI KE 13.

 BISMILLAHNIRWAHMANNIRAHIM

Asalamualaikum Warahmatullah Hitaalah Hiwabarkatuh dan salam sejahtera.

Tuan Speaker,
Terlebih Dahulu saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya juga saya dapat bersama-sama di dewan yang mulia ini untuk turut serta membahas ucapan dasar kerajaan.

Tuan Speaker,
Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada tuan Speaker kerana memberi peluang kepada saya untuk membahas ucapan dasar kerajaan yang telah disampaikan oleh Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Ahmadshah Bin Abdullah sempena pembukaan rasmi panggal ke 2 Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah yang ke 13 pada hari Khamis 16 April 2009.

Untuk itu, saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi syabas dan tahniah kepada Tuan Yang Terutama di atas ucapan dasar yang telah menzahirkan keyakinan kerajaan bahawa hanya kerajaan Barisan Nasional sajalah yang berupaya mampu menggalas harapan rakyat ke arah sebuah halatuju pembangunan yang lebih dinamis dan Progersif.

Tuan Speaker,
Dalam bentuk perbahasan hari ini, ada beberapa faktor yang menarik perhatian saya khususnya perkembangan ekonomi dan pembangunan mampan secara holistik, menunjukkan daya usaha tinggi kerajaan pusat dan negeri membangunkan rakyat di negeri ini, yang amat memberansangkan.

Walaupun negara sedang menghadapi tekanan krisis ekonomi global, namun memberi petunjuk kepada usaha-usaha meningkatkan kesejahteraan negeri dan rakyat hasil usaha dan gandingan mantap antara kerajaan dan swasta.

Tentunya dalam aspek ini, saya tidak mahu terlepas peluang mengucapkan setinggi tahniah dan penghargaan kepada YAB Ketua Menteri Sabah yang juga merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman kerana terus berjaya memantapkan kedudukan kewangan negeri dengan mengekalkan kutipan hasil negeri sepanjang tahun 2008, sebanyak RM 3.34 bilion yang berupaya meningkatkan simpanan wang negeri.

Sesungguhnya kejayaan ini adalah menifestasi daripada hasil kerja yang teliti dan bersungguh-sungguh beliau bersama-sama anggota kabinet negeri, kakitangan awam dan para pemimpin syarikat-syarikat berkaitan kerajaan GLC di Sabah.

Tuan Speaker,
Berasaskan kepada peruntukan yang disalurkan oleh kerajaan persekutuan kepada negeri Sabah pada tahun ini 2009 melalui peruntukan SDC berjumlah RM2.3 bilion, peruntukan khas RM 1 bilion, kedua-dua pakej ransangan yang telah diumumkan oleh kerajaan persekutuan dan peruntukan RMK 9, saya cukup percaya dan yakin kerajaan akan terus mengorak langkah melonjak ekonomi negeri ke tahap yang lebih tinggi pada penghujung RMK9.


PERLANTIKAN DATUK SERI NAJIB DAN KABINET PUSAT.

Tuan Speaker,
Sebelum terlupa, tidak lengkap rasanya jika di dewan mulia ini saya tidak mengambil peluang bagi mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada perlantikan YAB. Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke enam dua minggu sudah.

Dan tahniah kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yasin sebagai Timbalan Perdana MenteriSesungguhnya peralihan kuasa yang berjalan penuh sopan dan teratur membolehkan YAB Datuk Seri Mohd Najib dapat menahkodakan zaman dalam pimpinan negara yang dinamik, berasaskan pengalaman dan perwatakan beliau yang berkrisma tinggi dan beridelisma bangsa.

Ini bermakna satu penyediaan ruang yang luas pasti terbuka kepada kita menyaksi dan menikmati satu lagi episod perubahan dalam kepimpinan negara, samada dalam lanskap politik, ekonomi dan pembangunan rakyat.

Berlandaskan kepada Konsep Satu Malaysia, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan sebagai slogan baru negara dicetuskan oleh YAB. Datuk Seri Najib, rakyat di negara ini terutama di Sabah yang menaruh harapan yang cukup tinggi untuk kekuatan lanskap politik nasional di bawah kerajaan Barisan Nasional, sudah tentu amat mengalu-alukan gagasan ini.

Tidak terbatas di situ, perlantikan jawatan empat menteri penuh dan lima lagi Timbalan Menteri dari kalangan anak jati Sabah di bawah kabinet beliau jelas menterjemahkan prinsip daya kepemimpinan dan idelisma dalam slogan kepimpinan baru negara.

Datuk Seri Mohd Shafie Afdal yang dilantik sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Anifah Aman ke jawatan Menteri Luar, kemudian Tan Sri Barnard Dompok, dilantik selaku Menteri Perladangan dan Komoditi dan Datuk Maximus Ongkili selaku Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi.

Semua jawatan ini pertama kali disandang oleh pemimpin yang datangnya daripada Sabah negeri di Bawah Bayu.Perlantikan ini memperlihatkan impak besar bagi menerima banyak kemajuan di bawah dasar, halatuju dan cita-cita nasional, sekaligus melestarikan pembangunan luar bandar dan bandar di Sabah agar seiring dengan pencapaian negeri-negeri di Semanjung Malaysia.

Di bawah perlantikan Datuk Anifah sebagai Menteri Luar, membolehkan pula Sabah lebih dikenali di peringkat global dalam menyediakan potensi mencipta kemajuan demi mengantarabangakan rakyat dan negeri ini.

Demikian juga perlantikan lima Timbalan Menteri mewakili Sabah Ianya memberi kekuatan moral dan anjakan baru kepada kebaikan rakyat berbilang kaum di Sabah.Sebagai wakil rakyat mewakili kawasan Luar Bandar, saya melihat kesemua perlantikan ini amat penting dalam mengatasi masalah rakyat yang masih ketinggalan dalam arus pembangunan negara.

KONSEP SATU MALAYSIA.

PANTUN.

PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI
PEMIMPIN BARU,
DATANG DAN PERGI
KONSEP SATU MALAYSIA MATLAMAT SEJATI
KE ARAH RAKYAT BERSATU HATI.

YANG PERGI TETAP DIKENANG
YANG DATANG CUKUP DIHARGAI
BEGITULAH NASIB PEMIMPIN BERJUANG
DEMI RAKYAT MENGHAMBA DIRI.

Datuk Speaker,
Difinasi konsep Satu Malaysia, sesungguhnya bukan hanya memberi ruang kepada kita di Sabah memperdalamkan lagi minat dan iltizam, ke arah memantapkan hubungan integrasi nasional dalam agenda sebuah bangsa Malaysia, ke arah sebuah gerak kerja berpasukan yang dilaungkan Perdana Menteri.

Tetapi kita di Sabah dapat melihat diri kita dalam konsep perkongsian kuasa secara mendalam dan berhemah atas nama kepentingan nasional, walaupun kita sebenarnya sudah mempraktikkan keupayaan ini sekian lama atas kedudukan rakyat berbilang kaum yang lebih besar di negeri ini.

Atas konsep ini, kita lebih yakin tidak akan bertepuk sebelah tangan dalam soal mendapatkan kesejahteraan dan keadilan sosial senegara. Ini sudah tentu meningkatkan lagi azam YAB Datuk Seri Musa dan seluruh rakan kabinet bekerja lebih kuat memajukan negeri Sabah untuk mencapai matlamat yang disasarkan.Misi nasional ini sesungguhnya menjadi satu titik pertemuan para pemimpin negara Berfikir dan Bertindak Bersama atas nama Satu Malaysia.

Idealisma yang ditranformasikan oleh kepimpinan YAB. Datuk Seri Perdana Menteri ini dengan mahu menghapuskan perinsip kerajaan lebih tahu kepada rakyat sebenarnya lebih tahu membuat keputusan untuk kebaikan pemerintahan sebuah kerajaan, perlu kita dalami untuk terus mengekalkan momentum perjuangan dan perkhidmatan kita membela rakyat berbilang kaum di Sabah dan negara ini.

Saya amat bersetuju dengan kalimat dari seranan awal YAB. Datuk Seri Mohd Najib dalam amanatnya sebagai Presiden Umno baru-baru ini bahawa, Untuk merubah sebuah kerajaan, rakyat harus diberi keutamaan dan parti harus diubah menguasai kerajaan.


SISTEM PENYAMPAIAN KAKITANGAN AWAM


Keberkesanan Sistem Penyampaian Kakitangan Kerajaan amat diperlukan dalam konteks kemajuan sebuah negara. Memetik kepada prinsip memberi perkhidmatan kepada rakyat sebagaimana ditegaskan YAB Perdana Menteri, merevolusikan sebuah pemerintahan yang berkesan, perkhidmatan awam juga harus terlebih dahulu direvolusikan.

Sebagai bekas kakitangan kerajaan, saya amat yakin dan percaya, keberkesanan Sistem Penyampaian di Peringkat Kakitangan Awam inilah sebenarnya menjadi kayu ukur terhadap sejauhmana tahap kemajuan sebuah kawasan dan kedudukan rakyat di negeri ini.

Peranan di kalangan penjawat awam dapat menentukan kemajuan yang cukup besar kepada kemajuan kawasan di luar bandar seperti Dun Sukau.Malang sekali agenda kerajaan dalam merealisasikan kemajuan rakyat di kawasan ini meskipun turut disokong sumber-sumber ekonomi yang ada, tetapi masih gagal mencapai matlamat diharapkan.


MASALAH TANAH


Saya mengambil contoh kepada soal pemilikan tanah penduduk Sukau yang berlaku berpuluh tahun di Kampung Batu Putih, Kampung Paris, Kampung Sukau dan Bukit Garam, ternyata belum dapat diselesaikan akibat kelemahan kakitangan jabatan terlibat.

Samada kes berkenaan melibatkan permohonan tanah penduduk secara individu, rezab kampung, proses pengeluaran geran, pertindihan permohonan tanah, kerja-kerja pengukuran tanah menerusi agensi yang diamanahkan kerajaan, ia telah terbengkalai sekian lama yang akhirnya meletakkan sebahagian besar dari tanah perkampungan kampung dan tanah-tanah milik penduduk hanya berstatus sebagai PT.

Dengan permohonan tanah masih terus dibenarkan kepada rakyat, yang menyebabkan berlakunya kes pertindihan permohonan tanah, timbul pelbagai masalah akibat kegiatan menjual tanah di kalangan rakyat tempatan dan rakyat asing, termasuklah di kawasan tanah yang dicadangkan kepada kerajaan sebagai kawasan tanah adat.

Sejak mula menjalankan tugas sebagai wakil rakyat, saya sudah meneliti hampir sebahagian besar masalah ini dan membawanya ke beberapa mesyuarat LUC Pejabat Daerah Kinabatangan.

Tetapi sehingga hari ini belum ada ketatapan dapat diambil oleh pejabat berkenaan, manaka kakitangan jabatan yang diwakilkan tidak dapat membuat ketetapan dan keputusan.

Sehingga ke hari ini, apabila saya merujuk masalah berkenaan kepada pegawai dan pejabat dipertanggungjawabkan, pegawai-pegawai terlibat tidak dapat memberi jawapan dan sebtiasa bersifat acuh tak acuh terhadap persoalan rakyat ini.

Sedangkan suasana sosio ekonomi pembangunan tanah rakyat ternyata memberikan masa depan yang gelap kepada penduduk kampung.. Rakyat bukan saja sukar membangun tanah dan kediaman mereka merikut keperluan sepertimana yang disyaratkan pihak institusi-institusi kewangan bagi tujuan komersial. Tetapi imej buruk jabatan dan kawasan ini sendiri masih berterusan.

Masalah kerenah birokrasi yang dimiliki segelintir kakitangan awam ini yang memperlihatkan sifat tidak komited dalam perkhidmatan, mementingkan diri, mengakibatkan masalah ketirisan dari segi maklumat dan sasaran serta kekurangan daya responsive terhadap keperluan rakyat dapat terus digambarkan dengan keenganan sebahagian mereka gagal menghadiri mesyuarat LUC yang mengecewakan saya, jabatan adakalanya sengaja gagal menghantar wakil tanpa alasan. Sedangkan masalah sedemikian melibatkan jabatan-jabatan penting dalam kerajaan.


KAKITANGAN MEMILIH PEMIMPIN


Dalam konteks ini juga Saya tidak menuduh. Tetapi banyak bukti segelintir penjawat awam bersikap memilih pemimpin untuk memberikan kerjasama mereka dalam tanggungjawab masing-masing.

Saya ingin merujuk kepada bencana banjir di Kinabatangan bulan Mac lepas. Ketika itu saya memerlukan bantuan perkhidmatan helly untuk membuat tinjuan udara pada kawasan kampung dan pertanian yang terjejas akibat banjir.

Namun apa yang menyedihkan saya, satu keputusan di peringkat tertinggi kerajaan untuk membenarkan saya berbuat demikian ditolak atas sebab-sebab ianya kononnya tidak relevan.

Padahal rakyat yang saya wakili di beberapa kampung di kawasan zon Litang dan sebahagian kawasan ulu Sukau yang turut terputus hubungan akibat bencana banjir, amat memerlukan kehadiran saya bagi mendengar rintihan mereka.


ISU KAKITANGAN KERAJAAN DI SEBALIK PENGAWASAN GUA GUMANTONG.

Saya sebenarnya tidak berminat membicarakan soal kelemahan kakitangan awam. Kerana ianya melibatkan masa depan peribadi politik saya.

Tetapi demi kebaikan rakyat, apalagi kerana sudah ada gagasan Perdana Menteri yang Baru YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan di Sabah, pemimpin yang tidak ada tolok bandingnya bekerja untuk rakyat ini, dewan ini akan menjadi saksi terhadap kesungguhan dan minat saya memajukan rakyat.

Dalam soal pengawasan Gua Gumantong, dulunya peluang pekerjaan di gua ini dimonopoli penduduk tempatan yang datang dari sekitar kawasan Dun Sukau sendiri. Pengawasan ini diletakkan di bawah jabatan Hidupan Liar.

Berdasarkan peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan negeri pada borang tender Kontrak Penuaian Sarang Burung Gua Gumantong hanya orang tempatan berbangsa Sungai saja dibenarkan bekerja dalam sistem penuaian secara tender setiap tiga tahun sekali ini.

Untuk itu tugas mengawas keluar masuk pekerja di gua itu setiap musim penuaian diberikan sepenuhnya kepada kakitangan jabatan berkenaan.Hari ini apa yang berlaku adalah sebaliknya. Kerja-kerja penuaian sarang burung ini rancak dikuasai rakyat asing.

Ada banyak laporan mereka ini sebahagiannya dari kalangan pendatang tanpa izin. Kegiatan dini dilaporkan berleluasa sejak kegiatan penuaian sarang burung ini diperkenalkan kerajaan negeri..Sebagai wakil rakyat, saya sememangnya menyokong penuh dasar tender diwujudkan kerajaan negeri.

Antara lain keputusan ini mengujudkan konsep menang-menang di kalangan peniaga dan rakyat di kawasan ini, selain dapat meningkatkan lagi langkah pengawasan serta persekitaran Ekosistem gua berkenaan agar sumber ekonomi itu terus berkekalan.

Namun saya amat merasa hairan bagimana kegiatan bekerja dan berniaga samada di luar dan dalam kawasan gua itu boleh berlaku melibatkan rakyat asing? Yang menghairankan banyak laporan bahawa taukey-taukey yang bukan rakyat tempatan juga berada di dalam gua ini yang menghikis adat istiadat dan kepercayaan tradisi rakyat tempatan terhadap gua ini.

Mengapa ini boleh berlaku, pada saya, sudah tentulah kerana berpunca dari pengabaian tanggungjawab dan sikap tidak amanah kalangan penjawat awam yang dipertanggungjawabkan menjalankan tugas mereka di gua Guamantong.

Pengabaian ini telah menjadi punca menambah kemelut kemiskinan rakyat di kawasan Sukau.Soalnya, Siapakah yang akan menjawab semua persoalan ini?Persoalan Gua Gumantong adalah merupakan sebahagian bahan tarikan penting dalam pilihanraya lepas dan turut cuba dipergunakan oleh calon-calon parti lawan.

Kerana isu Gumantongkerusi Adun Sukau menampilkan persaingan sehingga lapan penjuru dalam pilihanraya lepas. Semuanya dari kalangan berbangsa Sungai.Namun untuk tujuan memenangi hati rakyat, saya sendiri berikrar kepada pengundi dengan mengatakan peluang-peluang pekerjaan di gua ini akan kembali kepada rakyat tempatan jika BN terus mempertahankan kerusi Dun Sukau.

Datuk Spekar,

USAHA PEMULIHAN PERKHIDMATAN AWAM

Maslalah berkaitan kakitangan awam ini saya yakin dan percaya bukan saja berlaku di kawasan Dun Sukau. Tetapi di kebanyakan kawasan luar bandar di Sabah.

Maka pada hemat saya, pengujudan sebuah Pusat Serenti Jabatan Perkhidmatan awam yang dipengerusikan sendiri YB. Datuk Setiausaha Kerajaan Negeri bagi tujuan meningkatkan profionalisma dan imej perkhidmatan awam yang berkesan, satu petanda baik kepada rakyat negeri ini.

Kita mengharapkan kakitangan awam sebagaimana saya maksudkan ini memperolehi bimbingan yang cukup demi memperkasakan lagi imej perkhidmatan awam di negara ini khususnya di Sabah, terutama yang ditempatkan di kawasan-kawasan luar bandar dengan memiliki sikap kakitangan awam yang bukan saja berilmu, tetapi kreatif dan berinovatif untuk kebaikan rakyat.

Saya juga amat bersetuju, jika mekaisma dan konsep Onse Stop Agensi itu berkesan dilakukan, adalah lebih jika ianya dipanjangkan ke sistem pentadbiran daerah-daerah, sekaligus memansuhkan sistem mesyuarat Tindakan Daerah yang diadakan sebulan sekali.

Tidak ada juga gunanya jika mesyuarat LUC diwujudkan jika ianya tidak mampu untuk menyelesaikan masalah rakyat yang disasarkan. Kebaikannya tidak lagi membazir wang kerajaan dan masa digunakan kakitangan kerajaan menghadiri mesyuarat ini, begitu juga wakil-wakil rakyat khususnya bukan dari kalangan berjawatan menteri yang boleh diperlekehkan.

Saya juga amat mengharapkan beberapa institusi seperti Intan, Mampu dan agensi berkaitan yang boleh memainkan peranan penting bagi memantapkan penjawat awam bermasalah.

PENGINSTITUSIAN AHLI-AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI


Dalam topic menyuarakan usaha meningkatkan imej kakitangan awam, sukalah saya menyentuh soal memperkasakan pengistitusian serta soal keistimewaan peranan dan tanggungjawab wakil-wakil rakyat di Sabah.

Saya ingin menyatakan dalam dewan mullia ini, agar biarlah apa juga yang kami suarakan kepada penjawat awam dalam konteks memperbaiki dan membangun rakyat dalam kawasan diwakili diberi perhatian secukupnya.

Datuk Speakar,
Kami bukan mahu dihormati. Kerana tugas kami adalah sebagai yang pemimpin yang mengabdikan diri untuk kemajuan dan kebaikan rakyat. Namun malangnya apa yang disuarakan di peringkat kawasan diwakili, bukan saja banyak yang disambut dingin kakitangan tertentu.

Tetapi tidak mendapat kerjasama diharapkan penjawat awam.Sebagai wakil rakyat kami boleh menerima apa juga penjelasan dan nasihat. Termasuklah kritikan membina. Tetapi bukan atas satu sebab yang tidak relevan misalnya, peranan kami dinafikan.

Yang rugi tentunya rakyat dan kerajaan BN. Wakil rakyat jugaada tanggungjawab sama seperti kakitangan awam. Apabila musim pilihanraya kemampuan kami akan dipersoalkan hasil mandat lima tahun diberikan rakyat.

Bagi konteks memajukan Dun Sukau, saya adakalanya merasa sedih kerana seolah-olah peranan dan mandate diberikan rakyat tidak dihargai.Malahan ada kalanya saya cuba menghubungi kakitangan kerajaan untuk mendapat penjelasan berhubung masalah rakyat, telefon tidak dijawab, SMS pula tidak dibalas.

Saya pernah membuat temujanji dengan seorang kakitangan kanan kerajaan. Bila sampai masa dijanjikan pegawai berkenaan tidak pula muncul-muncul. sejam selepas menunggu, kakitangan itu menelefon saya yang mengatakan pertemuan tidak dapat dilakukan dan hanya disambung esok kerana dia mengalami masalah trafik jam.

Saya sanggup menunggu lama bukan untuk kepentingan diri saya, tetapi untuk kepentingan rakyat di kawasan diwakili.Saya amat bersyukur, apabila ada pendekatan baru kerajaan negeri dan pusat terhadap memperkasakan sistem perkhidmatan awam ini, saya yakin dan percaya masalah yang berlaku akan dapat diperbetulkan.

Ini akan meningkatkan lagi sensitivity kakitangan awam dimaksudkan, sesuai dengan iltizam dan konsep Satu Malaysia.Di dewan mulia ini, saya ingin mengajak diri saya dan rakan-rakan ahli dewan serta kakitangan awam akan satu firman Allah SWT dari Surah Al-Imran ke 26 yang bermaksud;“ Ya Allah yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kepada kerajaan kepada siapa yang Engkau mahudan Engkau juga yang mencabut kerajaan dari siapa yang Enkau kehendaki, Engkau muliakan siapa yang Engkau mahu dan Engkau hinakan pula siapa yang Engkau kehendaki.”

Pada saya, maksud firman Allah SWT ini tidak mengecualikan kakitangan kerajaan, khususnya beragama Islam yang menyara kehidupan mereka dengan makan gaji kepada kerajaan. Apalagi kerana kerajaan BN turut melindungi kepentingan dan kebajikan mereka.

Supaya tidak berulangnya sejarah kakitangan awam sebelum UMNO menjadi tunggak kepada kerajaan di negeri ini.


PEMBANGUNAN KORIDOR SABAH.


Dalam Konteks Pembangunan Koridor Sabah, kawasan Dun Sukau adalah salah sebuah kawasan yang luas. Kawasan ini sudah dikenali sebagai daerah perladangan, pelancongan, pertanian dan perikanan.

Namun sebahagian daripada peluang dalam bidang-bidang ini tidak dikuasai rakyat tempatan yang sebahagiannya masih diklasifikasikan sebagai kawasan didiami rakyat msikin dan miskin tegar.Antara punca kemunduran itu, rakyat tidak memiliki peluang kemahiran, serta ilmu yang cukup bagi merubah kehidupan ekonomi mereka ke tahap lebih baik.

Kewujudan SDC sudah tentu diyakinkan sebagai platform penting bagi memulihkan keadaan ini.Dalam soalan bertulis saya kepada dewan ini mengenai peluang-peluang SDC di kawasan Dun Sukau.

Ianya telah dijawab dengan mengatakan terdapat pengujudan dua taman kekal pengeluaran makanan (TKPM) di kawasan Sukau. Selain itu di bawah program ini, penyediaan pembangunan infrastuktur seperti jalan raya sertaR&D dalam sumber-sumber bukan kayu hutan atau Non Timber forest resources, diikuti menggunapakai teknologi baru untuk perladangan hutan dan meningkatkan kegunaan (utilization) kayu diwujudkan.

Saya sebenarnya masih bertanya-tanya di manakah kawasan dan sasaran rakyat dimaksudkan pada jawapan bertulis ini?Apa yang kita sama-sama ketahui, Projek perintis TKPM ketika ini diwujudkan di Tawau dan dijangka bermula pertengahan tahun ini.

Saya turut tertarik pada siri ucapan amanat kerajaan yang disampaikan Yang Dipertua Negeri Khamis lepas bahawa tahun ini kerajaan negeri telah menerima RM560 juta melaksanakan projek SDC di Sabah.

Sehubungan itu, Enakmen SEDIA Atau Pihak Berkuasa Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah yang diluluskan pada awal tahun ini, Sedia telah bersiap untuk memulakan operasi dan bergerak sepenuhnya menggalakkan pelaburan dalam SDC dengan mempastikan projek-projek pembiayaan akan dilaksanakan dengan licin dan lancar.

Kita terus mengharapkan agar badan ini turut meningkatkan kerjasama dengan kerajaan untuk menjayakan SDC di kawasan Sukau.


PENYUSUNAN SEMULA SOSIOEKONOMIASAS INFRASTRUKTUR EKONOMI.

Konsep mentranformasi rakyat ke arah kemajuan yang menjadi gagasan kerajaan di peringkat pusat dan negeri, sudah semesetinya diharap memberi kemajuan sesebuah kawasan seperti kawasan Dun Sukau, baik dari segi fizkal dan moralnya.

Dengan mengambilkira pelbagai seranan dibangkitkan pada ucapan perasmian persidangan dewan kali ini yang menfokuskan kepada keperluan infrastruktur rakyat, saya mengharapkan keutamaan kepada Dun Sukau.

Kejayaan sebuah kawasan yang dilengkapi kemudahan asas diperlukan seperti bekalan api letrik, bekalan air dan kemudahan jalanraya serta sistem komunkiasi di kawasan kampung yang belum menikmatinya, akan dengan sendirinya menjana sebuah kawasan pertumbuhan ekonomi rakyat yang secara tidak langsung mampu menjalin rangkaian ekonomi di kawasan lain di merata negeri.

Contoh terdekat kepada Dun Sukau ialah pengwujudan kawasan Hub Pendidikan yang diwjudkan di Kampung Sungai Batang dalam kawasan Dun Sungei Sibuga. Demikian pembangunan pengeluaran minyak sawit bersepadu POIC di Lahad Datu dan Sandakan dan beberapa lagi jalinan dan rangkaian sektor di kawasan negeri ini.

Saya berterima kasih kerana sepanjang menjadi wakil rakyat, YAB Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman sudah berkunjung ke kawasan Sukau dengan melihat sendiri kedudukan serta keperluan pembangunan yang diharapkan rakyat.

Demikian juga Menteri Pembangunan Infrastruktur negeri, Datuk Ewon Ewin yang mendapat sedikit kefahaman mengenai visi dan misi pembangunan berasaskan ekonomi dan infrastruktur di sini.

Datuk Speaker,

JAMBATAN KEDUA KINABATANGAN

Untuk menjana sistem ekonomi di dalam kawasan Sukau, saya ingin mengulangi di Dewan yang mulia ini agarcadangan mengujudkan jambatan kedua menghubungkan Sungai Kinabatangan di dalam kawasan Kampung Sukau dipertimbangkan kerajaan negeri dalam RMK 10.

Kegunaan jambatan ini bukan saja boleh menghubungkan Kampung Sukau dengan kampung-kampung bersebelahan, berbanding dengan pengangkutan feri ketika ini, tetapi juga memudahkan laluan perjalanan ke kampung-kampung berhampiran dalam daerah Lahad Datu.

Ianya bukan saja akan memendekkan lagi masa perjalanan di antara dua daerah, tetapi sekaligus meningkatkan lagi usaha menjana ekonomi dua kawasan, yang dengan sendirinya akan meletakkanKampung Sukau yang bakal memiliki pekan baru sebagai pusat tumpuan masyarakat, sesuai dengan kedudukannya sebagai pusat pelancongan penting di negeri ini.


PELANCONGAN DAN ALAM SEKITAR

Bidang Pelancongan dan Alam Sekitar amat senonim dan kondusif dalam konteks menjana ekonomi rakyat di kawasan Dun Sukau.Bagaimanapun bidang ekonomi ini tidak begitu berpihak kepada masyarakat kampung, melainkan mendapat ihsan pengusaha-penguasaha pelancongan yang datangnya dari luar kawasan ini.

Penduduk kawasan ini juga rata-ratanya amat menghargai dan berperanan dalam usahapemuliharaan flora dan fauna, melindungi habitat hidupan liar pelbagai spesis dalam kawasan sekitar mereka.

Kita menyarankan pihak kementerian dan agensi-agensi yang dipertanggungjawab baik mewakili negeri dan pusat supaya memperbanyakkan program dan pendedahan mengenai peluang ekonomi yang boleh mengerakkan penyertaan rakyat di bidang pelancongan ini.

Kementerian dan pihak dipertanggungjawabkan kerajaan perlu terus menyediakan program khusus untuk tujuan menjana ekonomi rakyat, berdasaskan kesesuaian dan tuntutan bidang pelancongan di peringkat global dan antarabangsa.

Potensi dan matlamat kami untuk mengujudkan sebuah pusat rekriasi antarabangsa dikenali sebagai Gumantong Park dan bidang-bidang IKS berasaskan sarang burung, demikian juga bidang kraftangan dan banyak lagi perlu diambil perhatian oleh agensi-agensi pelaburan kerajaan negeri seperti pihak SEDCO dan sebagainya.


RAMSAR

Sebagai pemimpin mewakili kawasan Dun Sukau, saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan tahniah dan penghargaan kepada penduduk seluruh Dun Sukau dan kerajaan negeri berikutan pemilihan Kawasan Lower Kinabatangan-Segama melibatkan seluas 78,000 hakter sebagai kawasan Ramsar pertama di Sabah dan ke enam di Malaysia yang kaya dengan kepelbagaian biologi.

Pemilihan ini jelas menunjukkan pengiktirafan antarabangsa tentang kepentingan ekosistem tanah lembab dalam pemuliharaan flora dan fauna.

Kita mengharapkan agar pengikturafan Ramsar ini menambah lagi tarikan kehadiran pelancong dan penyelidik antarabangsa ke kawasan ini yang sekaligus membantu meningkatkan pendapatan ekonomi rakyat.


PEKAN BARU SUKAU

Datuk Speaker,
Usaha bagi mengujudkan Pekan Baru Sukau yang telah disantuhkan pada persidangan dewan yang lalu, sudah mencapai peringkat akhir mesyuarat jawatankuasa pemandu pekan Baru Sukau yang saya pengerusikan.

Sebagaimana saya tegaskan, peranan kakitangan awam adalah amat penting disebalik rancangan besar ini.Saya turut mencadangkan agar Lembaga Perumahan dan Pembangunan Bandar Sabah sebagai sektretariat jawatankuasa ini manakala, pihak dengan Majlis daerah serta agensi-agensi berperanan sebagai anggotanya bagi merancang dan menentukan kedudukan dan halatuju pembangunan pekan baru ini.

Semua keputusan ini akan diserahkan kepada kerajaan negeri dalam masa terdekat untuk tindakan susulan dan pelaksanaannya.

Saya berharap harapan rakyat dan kerajaan negeri ke atas pengwujudan pekan baru ini dapat direaliasasikan dalam tempoh yang diharapkan.


PENGSTRUKTURAN SEMULA PENTADBIRAN PEJABAT-PEJABAT KERAJAAN DALAM CADANGAN MENGUJUDKAN DAERAH SUKAU

Datuk Spekar,
Di dewan ini, saya mengulangi soal pengstrukturan jabatan kerajaan bagi kawasan Kinabatangan dan Dun Sukau yang saya bentangkan dalam Sidang Dewan bagi pembentangan Bajet negeri 2009 lepas, sebagai blue print mengujudkan sebuah Dun Sukau yang tersusun dari pentadbiran dan maju dari sudut ekonomi dan pembangunan rakyat.

Saya berpendapat bahawa soal inilah yang ingin dilihat rakyat di kawasan ini bagi memulakan sebuah perubahan pentadbiran kerajaan yang lebih tersusun, ideal dan dinamis dalam konteks sebagai kawasan Dewan Undangan Negeri Sukau yang memerlukan perubahan di bawah kerajaan BN.

Cadangan mengstrukturkan pentadbiran jabatan kerajaan ini lebih kepada sasaran meletakkan kawasan Dun Sukaudapat memiliki pusat pentabiran atau pejabat daerah sendiri bagi mencapai matlamat pemangunannya, berbeza dari sistem yang tidak tersusun dan bersifat pentadbiran menumpang sebelum ini.

Berasaskan juga penyediaan sebuah tapak kawasan pekan di kawasan ini yang akan dicadangkan, pengtrukturan jabatan-jabatan ini bukan saja dapat memfokuskan kepada pelbagai usaha pembangunan dan ekonomi rakyat yang pantas dan berkesan atas kerjasama dan peranan semua pemimpin dipertanggungjawabkan.


Datuk Speaker,

KEUTAMAAN TERHADAP MASA DEPAN DAN MORAL BELIA DALAM KAWASAN SUKAU

Saya amat tertarik dengan ucapan dasar kerajaan mengenai keutamaan yang turut diberikan kepada golongan belia dalam konteks pemerintahan BN ketika ini.

Usul mengenainya memang tepat pada masanya kerana soal kepentingan dan masa depan golongan belia dan belia wanis di negeri ini khususnya di kawasan luar bandar seperti Sukau ternyata tidak begitu mendapat perhatian.

Saya berani mengatakan sehingga kini tidak ada aktiviti-aktiviti yang khusus berkaitan kepentingan belia di kawasan ini. Baik berkaitan soal ekonomi dan pembangunan mereka, mahupun berkaitan usaha mencungkil bakat-bakat dalam bidang kesukanan yang dipertanggungjawabkan kementerian terlibat iatu Kementerian Belia dan Sukan baik di peringkat negeri dan persekutuan.

Pernilaian ini tentulah berasaskan kepada maklumat prestasi dan perkhidmatan jabatan terlibat di kawasan ini.Saya menyarankan agar keutamaan terhadap perkara ini dapat diperhebatkan apalagi dengan nasib dan keadaan belia di kawasan ini yang dilihat lesu dan mundur.

Yang membimbangkan ialah kawasan kampung-kampung dalam perairan Dun Sukau dan begitu juga laluan sungai ke kawasan ini menerusi Abai dan Kampung Sukau adalah laluan strategic kepada kegiatan pengedaran najis dadah dan penyeludupan.

Ini kerana kedudukan kawasan ini menjadi sebahagian kawasan tededah kepada perairan laut sulu yang berhampiran dengan kawasan Sandakan. Bahan-bahan yang diseludup melalui dua kawasan tadi boleh diedarkan meluas samada ke kawasan pantai timur dan pantai barat Sabah.

Setakat ini sudah banyak tangkapan berkaitan penglibatan belia tempatan dan kegiatan penagihan dan pengedaran najis dadah di kawasan ini Ini merupakan satu ancaman.

Datuk Speaker,
Golongan ini sebenarnya adalah pelapis kepimpinan, menjadi benteng kekuatan dan harapan negara.Tetapi semakin kita menjauhi golongan ini, semakin mereka tidak akan memperdulikan keperluan dan kehendak kerajaan kita dalam perjuangan ini.

Hari ini kita sudah mendapat petanda dan bukti golongan ini sudah semakin membenci kerajaan sebagaimana berlaku di negeri-negeri sememanjung Malaysia.

Namun ianya tidak mustahil berlaku di negeri ini khususnya di kawasan Dun Sukau.Saya bersetuju bahawa golongan ini jika diberikan peranan dan kepercayaan mereka akan sentiasa akses kepada apa juga keperluan.

Saya gembira apabila kerajaan negeri di bawah Bajet pembangunan menyediakan RM9 juta bagi program pembaikan inftastruktur dan program latihan belia dan beliawanis lepasan sekolah di negeri ini, diikuti RM5 juta bagi kajian Pelan Induk Pembangunan Modal Insan di bawah Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat.

Demikian juga langkah penyedian program kemahiran ICT yang dibuka kepada masyarakat belia termasuk di kawasan luar bandar.Sudah tentu menerusi peluang-peluang ini dan yang akan datang menyediakan ruang lebih besar kepada belia juga di kawasan Sukau yang memerlukan pembelaan dan perhatian yang berorentasikan peningkatan kemahiran, kesihatan, akidah dan ilmu..


ISU MENGENAI SIARAN BERITA WILAYAH TV RTM

Saya juga ingin merujuk terhadap pendekatan yang diambil oleh pihak Ibu Pejabat Station Radio TV Malaysia atau RTM di Angkasa Puri, Kuala Lumpur yang menyiarkan berita TV menerusi Berita Wilayah D Satu, dipisahkan secara news breaking daripada bentuk penyiaran sebagaimana sebelum ini, perlu dikaji semula.

Datuk Speakar,
Bagi menonton Berita Wilayah, kita hari ini terpaksa membuka satu lagi saluran menerusi Siaran Astro pada pukul 8.25 malam yang secara langsung memisahkan berita antara Sabah @1 menerusi siaran Stesen berbayar Astro.

Keadaan ini turut mengelakkan kita daripada melihat Berita Wilayah lain-lain negeri, lebih-lebih lagi masa penyiarannya adalah dalam waktu yang sama.

Maka untuk mendapatkan siaran ini kita akan terpaksa memiliki sebuah lagi peti TV jika mahu melihat program berita ini secara serentak.Kalau ada pihak RTM di dewan yang mulia ini, kita meminta agar pendekatan baru yang tidak sesuai ini diubah.

Kerana saya berpendapat, langkah ini bukan saja tidak mencapai aspirasi dari konsep satu Malaysia yang dilaung-laungkan hari ini yang intipatinya mahu mengujudkan integrasi nasional, tetapi membolehkan sebarang keperluan, rintihan dan harapan yang disuarakan oleh rakyat dan pemimpin-pemimpin negeri di Sabah tidak akan dapat didengar secara jelas oleh pihak kerajaan pusat.

Ini juga disebut sebagai satu kegagalan saluran sistem penyampaian dalam Konsep Satu Malaysia.

Selesai.