Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Rakyat wajar tolak parti pembangkang dan kembali menyokong BN - Saddi



Laungan 1 Malaysia dengan penuh bersemangat dari YB Datuk dengan para pengundi luar  
Saddi menyampaikan bantuan kepada salah seorang penyokong kuat BN, Pangiran Latin (berbaju biri) sambil diperhatikan Sharin Abdul Rahman
Saddi menyampaikan bantuan kepada salah seorang pengundi luar


Datuk Saddi Haji Abdul Rahman berkata, kreativiti  Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman mengilhamkan program sentuhan kasih terbukti membolehkan sebahagian besar rakyat berbilang kaum di negeri ini mendapat pembelaan.

Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau itu menegaskan, program  memperuntukkan RM30 juta setahun bagi semua kawasan DUN di Sabah, dapat mengurangkan beban ekonomi,  bantuan pendidikan rakyat serta masalah kesihatan rakyat di bandar dan luar bandar.

“ Bantuan ini termasuklah mengatasi keperitan hidup rakyat yang  kesusahan seperti akibat ekonomi, bencana alam dan sebagainya,” katanya.

Berucap di hadapan hampir 1,000 orang golongan pengundi luar Dun Sukau pada program Sentuhan Kasih, Yang Tua Dihormati, Muda disayangi,  Fasa 1 kawasan itu di Dewan Pandu Putri di Sri Taman di sini Ahad, Saddi berkata, bantuan itu mampu menghargai rakyat  yang sekian lama menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN).

Saddi yang juga Pengerusi Korperasi Pembangunan Desa (KPD) Sabah itu menegaskan, program kebajikan akan menjadi sebahagian ‘ramuan’ memperkasakan kehidupan rakyat Sabah di negeri ini  yang dibangunkan di bawah Halatuju Pembangunan negeri, juga dicetuskan Datuk Musa sebelum ini.

Dasar pembangunan Sabah yang kini mampu menghasilkan tabungan mencecah hampir RM4 bilion digerakkan Musa,  kata Saddi, amat sebati dengan konsep pembelaan rakyat ditawarkan kerajaan pusat di bawah Gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Kerjasama pembangunan dua hala itu, kata Saddi, akan mempercepatkan proses pembangunan Negeri secara menyeluruh untuk mencapai status negara maju tahun 2020, kurang tujuh tahun dari sekarang.

“ Maka  saya menggesa rakyat pengundi luar Dun Sukau yang tinggal bertaburan di bandar Sandakan agar menyokong BN,” kata Saddi yang diberi tepukan gemuruh penyokong beliau.
Wakil rakyat itu turut menambah, pihak pembangkang termasuk Pakatan Rakyat hanya mampu memberikan janji manis atau gula-gula setiap musim pilihanraya. Tetapi apabila diperingkat perlaksanaan,  gagal menunaikannya.

“ Hari ini, setelah parti Pakatan Rakyat berkuasa di empat buah negeri, pemimpin terbukti gagal menunaikan tanggungjawab. Hasilnya, kerajaan itu  sedang menghadapi banyak tuntutan rakyat di mahkamah  agar membayar segala ganti rugi akibat kesilapan menabur janji dalam Manifesto PRU ke 12 lalu.

Antara saman itu,  kata Saddi,  kerajaan Pakatan Rakyat  Selangor gagal menunaikan janji memberi imbuhan bulanan kepada golongan ibu-ibu tunggal, elaun bulanan kepada para pelajar sekolah serta ibu bapa.

Ia diikuti masalah kekurangan bekalan air, isu pembelaan golongan peniaga dan banyak lagi yang sudah pasti menyusahkan kerajaan pakatan itu kelak.

“Maka pada saya, pendekatan lebih baik ialah rakyat wajar  menolak parti itu dan kembali menyokong BN pada PRU 13,” katanya,

Turut hadir pada majlis itu ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat Dun Sukau, Sharin Abdul Rahman, Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Kinabatangan, Matmin Itin, Ketua Anak Negeri Persisiran Pantai, Ustaz Redwan Baharum yang menjadi Pengerusi Penganjur program Sentuhan Kasih, julung-julung kali itu.

Saddi dalam pada itu, menggesa rakyat supaya menyingkir terus sebarang dakyah-dakyah pembangkang di kawasan itu yang mengelirukan mereka.

Dalam pada itu, Saddi mengulangi pemberian bantuan Sentuhan Kasih Fasa 11 pengundi luar Dun Sukau akan diberikan demi penyediaan bantuan yang adil kepada masyarakat itu.