Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

KUASAI BIDANG ICT SECARA MELUAS

Saddi menyentuh skrin komputer sebagai simbolik melancarkan cabutan projek pembagunan PIA dan PIAS dalam kawasan parlimen Kinabatangan sambil diperhatikan Pegawai Daerah Kinabatangan, Azmi Salim.
By : Yusop Teppo
KINABATANGAN:
Pencapaian ekonomi rakyat setempat di dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sukau mampu diperluaskan ke merata negara secara lebih pantas apabila rakyat dapat menguasai bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sukau, datuk Saddi Hj Abdul Rahman, berkata keupayaan menguasai bidang IT bukan saja mengemangkan bidang ekonomi berasakan kemahiran dan produk pertanian malah sektor perlancongan di kawasan ini yang mana masih terbuka luas.
" Ini sekaligus memberi imej positif kepada pembagunan ekonomi di kawasan DUN Sukau dan Kinabatangan sepertimana bidang- bidang komoditi dan perlancongan yang berkembang sehingga ke peringkat global," katannya ketika berucap merasmikan Hari Terbuka Pusat Jalur Lebar Komuniti DUN Sukau di kampung Paris, dekat sini bari-baru ini.
saddi berkata, peluang untuk rakyat merebut keuntungan lebih besar melalui produk dan pasaran sarang burung layang-layang, produk dari bahan serta minyak kelapa sawit dan pelbagai produk pelancongan yang terdapat di kawasan ini yang sudah dikenalpasti dan dipasarkan di merata dunia dapat diekspotasi menerusi perkhidmatan internet.
sehubungan itu, rakyat di kawasan ini perlu merebut peluang untuk meneroka secara lebih meluas bidang ICT sebagaimana yang disediakan oleh Suruhanjaya. Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) menerusi pengwujudan dua pusat Jalur Lebar Komuniti (PJK) di dalam kawasan DUN Sukau.
Turut hadir ialah Timbalan Pengarah SKMM, Earon Tan dan para pemimpin masyarakat sekitar DUN Sukau. Turut hadir ialah Timbalan pengarah SKMM, Earon tan dan para pemimpin masyarakat sekitar DUN Sukau.
dalam pada itu, Saddi berkata, pelancaran blog Khidmat kasih DUN Sukau yang dilancarkannya di Kampung Paris 1 dua tahun lalu, di ikuti pembahagian 2,000 unit komputer secara percuma oleh SKMM pada oktober tahun lepas telah meningkatkan minat rakyat di kawasan ini terhadap bidang ICT.
Bagaimanapun, katanya minit dan potensi golonganrakyat perlu di asah dan dipertinmgkatkan menerusi khidmat bimbingan yang disediakan oleh pusat PJK di dalam kawasan itu.