Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Kursus Penangguhan Progaram kemahiran Belia

YB Datuk Saddi menerima cenderahati daripada En Titing abdul Rahman, pegawai jabatan belia & sukan daerah Kinabatangan.
Yb Datuk saddi menyampaikan sijil kepada salah seorang peserta kursus kecantikan & membuat kueh muih anjuran kementerin belia dan sukan.
Yb Datuk Saddi berucapa semasa majlis berlangsung.

SUKAU:

Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan ini, Datuk Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan, keupayaan setiap belia di negeri ini menguasai banyak bidang kemahiran meletakkan mereka sasaran sebagai rakyat negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, seiring misi dan visi di bawah Pelan Tranformasi Ekonomi (PTE) Negara.
Tegasnya, menguasai bidang pembuatan makanan serta kecantikan tidak saja menepati sebahagian daripada sasaran Model Ekonomi Baru (MEB), sebagai sebahagian daripada cabang Pelan Tranformasi Ekonomi negara (PTE) itu.
Tetapi kata wakil rakyat Dun Sukau itu, ia menjadikan anak-anak di luar Bandar termasuk kawasan ini setanding dengan masyarakat di bandar dalam meraih kemahiran yang juga berasaskan tuntutan global itu.
“ Hari ini saya merasa amat bangga dan teruja kerana mengetahui sudah ramai belia dan beliawanis daripada sekitar Dun Sukau mampu memiliki kemahiran membuat pelbagai jenis kueh bun dan pau. Demikian juga kemahiran mendandan dan menguasai bidang kencantikan wanita.
“ Saya yakin dan percaya kemahiran para belia ini dapat dikembangkan di negeri ini, sebagaimana kemahiran penduduk di bandar yang sekaligus meletakkan mereka memiliki asas kebolehpasaran di bawah sasaran Model Ekonomi Baru dan pelan tranformasi ekonomi negara,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penangguhan Kursus membuat Kueh Bun dan Pau, diikuti Kursus Kencantikan Wanita anjuran Belia dan Sukau Negeri empat hari di Dewan Perpaduan Kampung Sentosa Jaya di sini kelmarin.
Saddi berkata, kreativiti dan kebolehpasaran bidang makanan serta kecantikan yang sudah dimiliki para belia terlibat bukan saja boleh berpusat di kampung yang mereka wakili, tetapi dengan kemampuan mereka mengembangkan rangkaian perniagaan, ramai belia yang boleh dijana kemahairan dan kemampuan ekonomi mereka ke arah mencapai sasaran daerah dan negeri maju itu.
Saddi dalam pada itu menegaskan, beliau bersedia menyokong sebarang program kursus lanjutan dua bidang berkenaan, diikuti menyambut baik sebarang program bimbingan seumpama itu yang dianjurkan kementerian berkenaan demi meningkatkan kemahiran belia di kawasan ini.
“ Saya tidak ada halangan. Apa saja yang boleh memberikan kebaikan, kegembiraan, malah kekuatan ekonomi kepada masyarakat belia di sini, saya sokong penuh.
“ Cuma yang sama harapkan agar para belia di kawasan ini memberikan sokongan padu kepada kerajaan Barisan Nasional (BN). Kerana hanya parti pemerintah ini saja yang mampu memaju dan mengangkat martabat golongan belia di negara ini, khususnya berjaya dalam segala bidang pembangunan diri,” katanya.
menyampaikan ucapan ke atas lebih 100 belia yang mengambil bahagian, tidak termasuk penduduk kampung berkenaan, Saddi menerima tepukan gemuruh apabila beliau berikrar untuk membawa isu cadangan membina mini Stadium yang sudah ditangguhkan pihak kerajaan di bawah Rancangan Malaysia Ke Sepuluh (RMK10), ke persidangan Dewan Undangan negeri akan datang ini.
“ Demi kepentingan dan masa depan belia di kawasan ini, saya bersedia membawa isu mini Stadium ini ke persidangan DUN kali ini. Saya sudah mengemukakannya berulang kali dalam dewan ini sebelum berakhirnya RMK9.
“ Tetapi tak apalah. Saya ingin nyatakan kepada kerajaan cukuplah dengan kedudukan kawasan ini yang tertinggal di bidang yang diperlukan belia. Kita mengharapkan dan saya yakin seranan kita akan didengar kali ini,” katanya.

Kata Saddi, sumbangan para belia kawasan ini, khususnya dalam bidang sukan baik ke pencapaian peringkat negeri dan kebangsaan tidak boleh diketepikan, dengan mereka perlu menerima perubahan menerusi penyediaan kemudahan tersebut.
“ Kalau tidak bila lagi. Bolehlah dikatakan belia di kawasan ini telah banyak tertinggal dalam pelbagai bidang pembangunan diri. Mujurlah program-program kemahiran seperti ini dapat disediakan. Jika tidak ia boleh memberikan kesan negatif kepada kerajaan,” katanya sambil menyarankan para peserta mempraktikkan kemahiran mereka di kampung masing-masing demi kemajuan masing-masing.
Selesai.