Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

MESYUARAT AGUNG PIBG SMK PARIS

SUKAU : Isnin 28 Mac,2011
Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Suaku, Datuk saddi Hj Abdul Rahman menegaskan, perpaduan yang erat di anatara ibu bapa dan guru merupakan jaminan kepada kejayaan besar tahap pendidikan di kawasan ini, sekaligus menepati misi dan visi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam menjana sektor itu.
Kata Saddi, tidak ada yang lebih penting dari menyatukan kerjasama kedua-dua pihak ke arah mencapai keungulan ilmu pendidikan, sedangkan matlamat kejayaan itu boleh ditentukan oleh kaedah serta formula terbaik sama ada dalam memperkasakan prestasi pendidikan ataupun menjayakan permodenan infrastruktur dan pengurusan sekolah.
" Sama amat memberi sokongan jika para pelajar dan guru serta PIBG di sini bersedia merangsang kemajuan murid dalam pendidikan teras khususnya Bahasa Inggeris, Sains dan matematik. "Saya amat bangga apabila pengetua sekolah ini Puan Norah menjelaskan pelajarnya semakin menguasai bidang sain elektif Sains seperti Fizik, Kimia dan Biologi di bawah aliran ini.
"manakala tahun 2012 di sasarkan tahun cemerlang bagi sekolah menengah yang baru 10 tahun diwujudkan. ini amat menggembirakan saya sebagai wakil rakyat yang mewakili kawasan luar bandar ini." kata Saddi ketika merasmikan Mesyuarat Agung PIBG SMK Paris di sini pada Sabtu.
Kata Saddi, pengiktirafan yang diberikan pihak sekolah dan jabatan kepada badan PIBG sesungguhnya terbukti mampu memberi sumbangan besar dalam menyatukan kerjasama antara ibu bapa dan guru, demi kemajuan sesebuah sekolah itu.
Denagn berharap agar pemimpin PIBG yang berkesan dapat dikekalkan jika ianya tidak bercanggah dengan peraturan badan tersebut, Saddi mahu pemimpin PIBG di kawasan Dun Sukau mencontohi sikap dan kepimpinan Pengerusi PIBG SMK Paris, Ardin Suradi yang mampu memperkuatkan kedudukan badan itu demi kebaikan para pelajar.
Dalam pada itu, beliau berharap pembinaan sekolah menengah sama ada di kampung Paris dan Kampung Sukau, yang sekian lama sudah dicadangkan kepada kerajaan dapat menjadi kenyataan. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yasin yang memberikan penjelasan dalam satu sidang media ketika melawat Bukit Garam tahun lalu memberi jaminan akan pembinaan dua sekolah menengah itu.
" Pada saya, jika kerajaan mahu bina sebuah sekolah menengah di kawasan ini dalam masa terdekatpun boleh. Tetapi saya merasakan pihak kementerian lebih memikirkan sesuatu yang benar- benar terbaik untuk rakyat serta tidak merugikan mana- mana pihak.
" Namun, di sebalik kita menanti keputusan kerajaan dengan tenang, kita tidak perlu kisal soal "cerita dongeng' yang dimaksudkan Ardin. Masa yang ada, kata Saddi, perlu di gunakan untuk lebih gigih mengajar pencapaian terbaiktahap pendidikan di kawasan ini, agar kita juga setanding dengan kejayaan para pelajar yang berda di bandar dan kawasan- kawasan maju di negera ini.
Ibu bapa serta para guru di sekolah menegah itu, kata Saddi, sudah mula dapat mengetahui kedudkan dan peranan masing- masing dalam menjana ilmu pelajar menengah terlibat, di sebalik misi kecermerlangan tahun 2012 yang sudah di sasarkan sekolah tersebut.
Saddi juga menegaskan, beliau sudah membawa ke pengetahuan pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) berhubung dengan kerosakan jambatan serta jalan masuk ke sekolah menengah itu untuk baiki. erhubung dengan ketiadaan pagar sekolah berkenaan, beliau akan mengemukakannya kepada pihak kerajaan untuk di dilaksanakan, demi keselamatan pelajar di sekolah itu.
" Tetapi buat masa sekarang, yang paling mendesak ialah kos RM20, 000 bagi membina sebuah bangunan kemahiran hidup di sekolah ini yang amat diperlukan. maka saya meluluskan serta merta permohonan ini", kata Saddi yang mendapat tepukan gemuruh lebih 100 orang ibu bapa yang hadir pada mesyuarat itu.
Selesai.