Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

SUKAU TIDAK DAPAT PROJEK NKRA: SADDI


Utusan Borneo : Jumaat,26 Ogos 2010


KOTA KINABALU:


Sukau mungkin akan terus menjadi antara kawasan termiskin di Sabah memandangkan sekarang ini ia tidak menerima walau satu pun projek luar bandar di bawah tabung BIdang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Suaku, Saddi Abdul Rahman, kesal kerana kementerian Pembangunan Luar Bandar & wilayah tidak menyalurkan projek pembangunan untuk menyediakan kemudahan asas di Sukau.


" Bersama- sama wakil rakyat lain, saya telahmenyenaraikan lebih 94 projek luar bandar bernilai lebih RM100 juta yang diperlukan di kawasan Sukau, terutamay kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik.


" saya mengemukakan cadangan untuk pembiyaan di bawah NKRA kepada kementerian berkenaan sebelum tarikh akhir pada 10 September tahun lalu. malangnya, tidak ada satupun projek luar bandar di bawah tabung NKRA yang berjumlah berbilion-bilion ringgit diluluskan dan diberkan kepada Sukau sehingga sekarang," katanya.


Beliau mengulas kenyataan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Hj Aman di Keningau baru-baru ini bahawa kerajaan akan menyiasat bagaimana peruntukan kerajaan dibelanjakan untuk projek-projek pembangunan di negeri ini.


Musa berkata didapati peruntukan bagi kawasan- kawasan tertentu kadang kala tidak selari dengan jumlah yang dinyatakan ketika taklimat oleh ketua-ketua pentadbiran tempatan.

" Kerajaan akan mengambil tindakan perlu untk mengenal pasti ke mana perginya wang berbilion-billion ringgit itu," kata Musa.


Saddi berkata adalah penting siasatan seperti itu dijalankan kerana kerajaan, lebih- lebih lagi para wakil rakyat bertanggungjawab menjelaskannya kepada akar umbi. " Apa yang telah dikatakan Musa itu tepat pada waktunya dan siasatan seperti itu harus dilaksanakan kerana tabung pembangunan untuk menjalankan projek adalah untuk membolehkan rakyat menikmati kemudahan asas dan kemudahan yang boleh meningkatkan taraf hidup mereka serta membawa keselesaan kepada mereka" katanya.


Penduduk Sukau dari 42 kampung telah menunggu projek pembangunan daripada kerajaan untuk menyediakan jalan raya yang lebih baik serta bekalan air dan elektrik yang masih ada antara mereka belum nikmati.


" Penduduk kampung mempersoalkan apa yang terjadi dengan tabung NKRA dan kenapakah tidak ada satupun projek diluluskan di Suaku. Mereka hairan kenapa kerjaan telah mengabaikan kepentingan dan keperluanmereka.


" Saya juga merasa kecewa kerana kementerian itu tidak memberi jawapan kepada beberapa suat susulan yang saya kemukakan. Dalam surat-surat itu saya bertanya sama ada Sukau akan memperoleh sebarang projek luar bandar di bawah tabung NKRA katanya".