Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Menyebabkan Sukau Terus Ketinggalan berbanding daerah lain "SATU KAPAL DUA NAKHODA"

Utusan, Jumaat 27 Ogos 2010.

SUKAU-

Pentadbiran daerah Sukau yang bersifat` satu kapal dua nakhoda' menyebabkan pembangunan daerah itu tidak dapat di bangunkan dengan lebih berkesan.
Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Sukau, saddi Abdul Rahman berkata, pentadbiran melibatkan Majlis Daerah Sandakan (MDS) dan pejabat Daerah Kinabatangan itu menyebabkan Sukau terus ketinggalan berbanding daerah-daerah lain.
Justeru katanya, pentadbiran daerahitu harus dijenamakan semula melalui pengawasan satu daerah sahaja melalui pejabat Daerah Kinababatangan ." Walaupun semua pihak mahu memberikan yang terbaik kepada masyarakat tetapi kedua-dua pihak tidak sekata atas sebab-sebab munasabah.
"Suasana inilah yang membelenggu pembangunan kewasan Dewan Undangan negeri (DUN) Sukau sejak sekian lama," katanya ketika berucap pada majlis berbuka puasa di majlis kampung Baungun Besar disini semalam.
Menurutnya, akibat itulah banyak pembagunan infrastruktur dirancang gagal disediakan di kawasan DUN berkenaan sejak sekian lama. Katanya, ini terbukti apabila kawasan itu masih menjadi antara kawasan termiskin dinegeri ini meskipun Kinabatangan mampu menyediakan jumlah kutipan hasil kelapa sawit berbilion ringgit setiap tahun.
Tambahnya, keadaan itu turut menyebabkan nasib masyarakat nelayan dikawasan pesisir pantai di daerah itu gagal mendapat pembelaan sepenuhnya daripada kerajaan." Peruntukan untuk pembangunan dan sosioekonomi masyarakat ini bukan sahaja sukar untuk diperoleh ats kekangan tertentu tetapi bentuk dan aspirasi pentadbiran pejabatDaerah Kinabatagan dan MPS yang berbeza menghalang tumpuan pembelaan sepenuhnya terhapa rakyat."katanya.
sementara itu Saddi berkata, pelancaran pekan baru Sukau pada 24 Julai lalu oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman membolehkan kawasan itu diberi perhatian lebih oleh kerajaan.
Malah katanya, seluruh kawasanpersisiran pantai di daerah itu akan turut menerima banyak manfaat pembangunan daripada pewujudanpekan baru tersebut." Apatah lagi jka kerajaan bersetuju dengan cadangan agar pentadbiran daerah ini dapat diberi kuasa sepenuhnya kepada Pejabat Daerah Kinabatangan ia pastinya akan melonjakkan pembangunan daerah." ujarnya.