Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Ramadhan- Litang

makan malam bersama kakitangan pegurusan Hap seng Berhad di resort berkenaan
Saddi menyampaikan tikar sembahyang kepada Ali Zailani mewakili surau dibawah tajaan Hap seng

Saddi menyampaikan sumbangan peribadi kepada salah seorang penduduk Litang.


Saddi menyampaikan ucapan lawatan sempena Ramadhan di Litang.



SUKAU :
Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan, beliau mempunyai perinsip yang kukuh untuk tidak membeza-bezakan pembelaan samada kepada masyarakat yang tinggal di kawasan persisiran pantai dan tanah besar Sukau dalam menunaikan tanggungjawabnya sebagai wakil rakyat kawasan itu.
Sebaliknya, katanya, beliau mahu mempastikan semua kelompok masyarakat di kawasan tersebut bukan saja disatukan dari bentuk pentadbiran dan perkhidmatan serta sumber sosioekonomi, malahan mencapai kkeseimbangan dalam bentuk pembangunan infrasruktur, demi kebaikan bersama.
“ Kemiskinan rakyat dan kedudukan Sukau yang luas membuatkan saya sentiasa lewat tidur untuk berfikir menyelesaikannya. Bagaimana untuk memajukan kawasan ini dari segi pembangunan dan ekonomi . Tapi saya tetap seronok dan bangga kerana setiap pendekatan dan perancangan untuk tujuan ini terus mendapat kerjasama seluruh rakyat, “ katanya ketika berucap pada majlis berbuka puasa di Zon Litang di Dewan Makan Ladang Hap Seng di sini.
Saddi, langkah beliau untuk mengemukakan kepada kerajaan cadangan mengujudkan sebuah kawasan perkampungan nelayan yang moden dilengkapi dengan kemudahan asas pembangunan serta perikanan adalah mensimbangkan kemajuan rakyat di kawasan ini sesuai dengan persekitaran ekonomi masing-masing.
Katanya, kalau masyarakat peladang bumiputera di kawasan ini ada yang kini meraih pendapatan yang agak besar dari sector tersebut, adalah amat wajar masyarakat nelayan di kawasan ini meraih pendapatan yang serupa kerana persekitaran ekonomi mereka yang memang kondusif dan hanya memerlukan kemudahan yang cukup.
Usaha meningkatkan kemajuan masyarakat nelayan di sini sudah dimulakan dengan langkah kerajaan menyalurkan kemudahan bekalan air bersih menerusi sistem saluran dasar laut dari Bandar Sandakan ke Pulau Tanjung Aru bernilai RM15 juta yang siap tahun depan.
“ Ini diikuti dengan usaha merancakkan penyaluran tenaga bekalan elektrik ke kawasan ini, sebelum ianya disalurkan kepada kampung-kampung nelayan yang lain secara berperingkat. Kalau cadangan kita diterima banyak kemudahan dalam sektor perikanan yang memberi manfaat kepada rakyat memajukan bidang ini, seterusnya menguntungkan ekonomi negeri,” katanya.
Beliau menjelaskan, tumpuan di bidang itu sama sebagaimana diberikan terhadap memajukan infrasstruktur Pekan Baru Sukau di kampung berkenaan yang sekaligus akan bertindak sebagai pusat pentadiran baru dengan menstrukturkan semula pentadbiran jabatan-jabatan kerajaan yang turut dilengkapi kemudahan perhubungan yang baik seperti kewujudan Jambatan Kedua Sukau.

Kata Saddi, peranan jambatan kedua itu bukan saja mampu menghubungkan masyarakat di Litang dan Pekan Baru Sukau, tetapi berperanan sebagai pusat tumpuan ekonomi di kawasan Pantai Timur Sabah yang sekaligus memperkasakan lagi sektor pelancongan dalam Dun Sukau.
“ Sebagaimana yang sudah dinyatakan Ketua Menteri dalam Sidang Media Pekan Baru Sukau, kita bakal menerima kemudahan pembangunan di kawasan ini bernilai RM200 juta dalam Rancangan Malaysia Ke Sepuluh (RMK10) bermula tahun depan.
“ Maka setiap rakyat harus bersedia dan memberikan kerjasama padu dalam menjayakan pembangunan ini. Kerajaan menyalurkan peruntukan sedemikian kerana memikirkan kepada kepayahan serta sokongan padu yang terus diberikan rakyat kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) setiap pilihanraya,” katanya.

Saddi kemudian menggesa masyarakat di kawasan ini supaya menjadikan bulan Ramadhan umasyarakat untuk mendapatkan keberkatan dengan berusaha bersungguh-sungguh dalam memajukan diri, keluarga dan masyarakat setempat.
“ Sesuai dengan kehadiran bulan yang mulia ini, jadikanlah ia untuk mencari kebaikan dunia dan akhirat. Elakkan sekali buruk-memburuk antara satu dengan yang lain. Sebaliknya tingkatkan kerjasama dan persefahaman tentang bagaimana kita boleh menguasai ilmu dan kemajuan, seterusnya mengekalkan pemerintahan kerajaan BN yang kita sayangi ini,” katanya.
Pada majlis itu, Saddi turut menyampaikan rasa penghargaannya kepada pihak pengurusan Ladang Hap Seng yang serius membantu kerajaan memajukan rakyat di sekitar Litang, khususnya dalam menyediakan peluang-peluang pekerjaan, diikuti bantuan dari segi kemudahan pendidikan dan kesihatan di kawasan tersebut.

“ Saya amat berbangga Syarikat Hap Seng Berhad telah menjayakan tanggungjawab sosial korporatnya di kawasan ini. Saya dan seluruh masyarakat Sukau amat berbangga dengan keupayaannya. Inilah satu contoh syarikat bukan kerajaan yang patut kita banggakan kerana jasanya di kawasan ini,” kata Saddi.
Saddi dan rombongannya diberi jamuan makan malam oleh pihak pengurusan Hap Seng. Rombongan tersebut turut bermalam di resort berkenaan dan bersahur bersama kakitangannya serta penduduk setempat.

Selesai.