Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

WUJUD RANCANGAN MAJUKAN PEKAN BAHARU SUKAU


SABTU, 27HB NOV 2010 : hayati Dzulkifli


Kota Kinabalu : terdapat rancangan untuk memajukan pekan baharu Sukau dikenali sebagai " Bandaraya Biodeversiti" yang sedang di usahakan Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan, kata adun Sukau Datuk Saddi Abdul Rahman.


Dalam menjelaskan laporan yang di siarkan pada Jumaat, beliau berkata walaupun tidak ada tabung daripada Lembaga Pembagunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA) yang terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Ketua Menteri, tabung bagi projek itu boleh diperoleh daripada kementerian berkenaan. Saddi menjelaskan, beliau bertanya kepada kerajaan Negeri melalui Sedia sama ada agensi itu mempunyai dana untuk memajukan pekan baharu itu semasa persidangan Dewan Undangan Negeri Disini, Khamis lepas.


" Pembantu Menteri Datuk Ghulam haidar Khan Bahadar menjawab soalan saya di Dewan.

" gulam dalam jawapannya berkata, Sedia yang terletakdi bawah Jabatan Ketua Menteri tidak mempunyai tabung/ rancangan untuk memajukan pekan baharu sebagai "Bandar Biodiversiti" di Sukau, katanya kepada harian Ekspress di sini Jumaat.


" kepada soalan tambahan, beliau berkata, Ghulam mengulangi bahawa kementerian itu telah mengemukakan permohonannya untuk memajukan projek (pekan baharu) itu kepada Kerajaan untuk diberi pertimbangan.


Ghulam juga berkata pihak kementerian melalui LPPB telah menjalankan upacara pecah tanah untuk pekan baharu Sukau pada 24 Julai tahun ini. Pada 24 Julai, akhbar itu melaporkan, sebuah pekan baharu " bandaraya Biodiversiti" akan diwujudkan secara berperingkat-peringkat di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK10) untuk memaju pembangunan dan meningkatkan taraf hidup masyarakat tempatan.


Ketua Menteri, datuk Seri Musa Aman, yang melancarkan upacara pecah tanah projek itu berkata, kira-kira RM200 juta akan dibelanjakan ke atas projek itu yang akan mewujudkan peluang pekerjaan dan peluang perniagaan untuk penduduk Sukau.


"Kerajaan Negeri meluluskan projek itu kerana kita nampak keperluan dan kepentingan penduduk tempatan boleh dipenuhi terutamanya dalam memajukan semula lanskap ekonomi Sukau. "Kita memberikan projek ini sebagai hadiah kepada masyarakat tempatan, yang merupakan satu lagi bukti komitment dan dedikasi Kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam membawa pembangunan di sini, kata Musa.