Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Majlis Penyampaian Anugerah pelajar Cemerlang SK Paris







SUKAU:






Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan ini Datuk Saddi Haji Abdul Rahman berkata, rakyat khususnya pelajar diluar bandar sentiasa memantapkan bidang Pendidikan sebagaimana yang terus dijayakan oleh kerajaan di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).
Beliau berkata rakyat harus melakukan transformasi pendidikan sebagaimana dilakukan kerajaan di bawah NKRA itu agar bidang Pendidikan mampu menjadi ‘perisian’dalam meletakkan negara menguasai pelbagai bidang apabila mencapai tahap sebuah negara maju tiadak lama lagi.



“Usaha ini tidak terkecuali pada masyarakat dn pelajar di Kampung Paris. Saya menyarankan semua ibubapa berganding bahu dalam memajukan soal pendidikan anak-anak dalam kawasan ini. Saya mahu melihat jika suatu masa nanti ramai anak-anak berkebolehan dalam Pendidikn dapat dilahirkn dari kawasan ini”. Beliau berkata demikian pada Majlis Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang di SK. Paris di sini kelmarin.



Saddi berkata, beliau sentiasa komited untuk menjayakan bidang Pendidikan di kawasan Dun Sukau termasuklah mengambil kira keperluan untuk memperbaiki dan membina bangunan-bangunan sekolah baru di kawasan yang memerlukan di sini.
Katanya, mengenai cadangan Jawatankuasa Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) di sekolah berkenaan untuk menaiktaraf bangunan sekolah tersebut Saddi berkata, beliau akan membawa perkara itu kepengetahuan Kementerian Pelajaran untuk ditangani.






Katanya, beliau merasa terharu kerana bangunan sekolah berkenaan bukan sahaja uzur tetapi berada dalam persekitaran yang kurang menarik dan perlu diperbaiki dalam mencapai tahap pembelajaran yang kondusif. Saddi berkata, beliau terus memiliki perancangan untuk mewujudkan sebuah lagi Pekan kecil di kawasan Kampung Paris bagi memudahkan masyarakat di kawasan itu menikmati pelbagai kemudahan yang boleh disediakan pihak kerajaan serta menerusi penyertaan pihak swasta.



“Bagaimanapun saya masih merangka cadangan ini sekiranya sesuai saya akan ajukan juga pada kerajaan untuk mendapat perhatian, katanya.”
Sebelum itu, Pengerusi PIBG sekolah itu Hussin mencadangkan kepada Datuk Saddi Haji Abdul Rahman supaya bangunan sekolah SK. Paris 3 dinaik taraf demi keselesaan pelajar serta kenaikan semangat ibubapa dalam memajukan pendidikan anak-anak mereka.