Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Contohi Hap Seng Plantation dalam menjaga kebajikan pekerja - Saddi







Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman mencadangkan agar semua syarikat perladangan kelapa sawit beroperasi di sini mencontohi keupayaan syarikat Hap Seng Plantation Holding Berhad (HSPHB) dalam menjaga kepentingan dan kebajikan para pekerja.

Katanya, kesediaan HSPHB menyediakan kediaman dilengkapi bekalan elektrik dan air secara percuma kepada pekerja, diikuti kemudahan sukan dan rekriasi, selain kedai-kedai perkhidmatan melambangkan komitmennya kepada nasib dan kepentingan pekerja.

“ Hampir setiap daripada skim perladangan syarikat ini memiliki kemudahan berkenaan, ditambah dengan penyediaan gaji dan ganjaran perkhidmatan yang lebih baik mengikut kelayakan,

“ Saya menyifatkan langkah pembelaan dan mengutamakan pekerja ini punca kekuatan operasi syarikat ini sekian lama dan mampu berkembang pesat dalam sektor perladangan komoditi itu ke peringkat global,” katanya.

Beliau berkata demikian, selepas melakukan pertemuan singkat dengan kakitangan pengurusan Ladang HSPHB di kawasan berhampiran Mukim Litang, di sini Khamis lepas.

Katanya, keupayaan syarikat conglomerate yang tersenarai di papan utama Bursha Saham Kuala Lumpur itu memiliki pusat penginapan dan padang golf sembilan lubang di kawasan berkenaan, melembangkan keprihatinannya kepada pekerja atasan yang memerlukan riadah.

Saddi merasa gembira kerana pekerja-pekerja tempatan dalam pelbagai ketegori yang sebahagiannya dari kawasan Dun Sukau telah menerima layanan baik sejak bertahun-tahun bersama syarikat itu.

Keupayaan yang dilakukan HSPHB itu, kata Saddi, hampir menyamai kemampuan agensi-agensi perladangan milik kerajaan negeri seperti Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS) dan anak-anak syarikatnya, selain kemampuan besar yang sudah dicapai agensi pusat seperti Felda dan Felcra.

“ Apa yang saya harapkan, semakin banyak syarikat berbuat demikian di kawasan ini. Ia bukan saja untuk kebaikan pekerja syarikat berkenaan, tetapi turut membantu menjana sektor pelancongan di kawasan ini,” katanya.

Dalam pada itu, wakil rakyat itu menyarankan belia-belia tempatan di luar bandar supaya tidak melepaskan peluang jika berpeluang bekerja di syarikat ladang berkenaan.

“ Syarikat seperti ini menguatamakan kepada prestasi dan kelayakan. Maka jika kita mampu menunjukkannya bukan mustahil untuk golongan ini mendapat tempat yang lebih baik di masa depan,”katanya.