Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV



ABAIKAN TANAH MUSNAHKAN MASA DEPAN KAMPUNG : YB. SADDI

LITANG : Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan sikap penduduk luar bandar beria-ia melindungi kampung tradisi tetapi mengabaikan tanggungjawab memajukan tanah hanya merugikan masa depan mereka.

Katanya, sikap sedemikian serta enggan memajukan sumber ekonomi yang ada membawa kepada kecenderungan penduduk menjual tanah dan meninggalkan kampung, semata-mata mencari kehidupan baru.

“ Perkara ini banyak terjadi di Kinabatangan yang akhirnya rakyat tempatan merempat di bumi sendiri kerana peluang yang ada sudah direbut dan dinikmati oleh masyarakat luar dan bangsa asing,” katanya.

Berucap pada majlis Berbuka Puasa Mukim Litang di Masjid Jannatun Naim di sini, Saddi berkata, sikap rakyat mempertahankan tanah mereka harus disemai dengan kesediaan memajukannya sebagai simbol jati diri penduduk.

Pada masa sama, tegas Saddi, rakyat di pedalaman Sukau itu perlu bangkit mengeksploitasi sumber yang ada samada melibatkan bidang pertanian, perikanan dan pelancongan yang masih terbuka luas dan membawa keuntungan kepada Dun Sukau.

” Apa yang saya saksikan sendiri di Litang ini masih banyak tanah terbiar yang belum dimajukan. Maka jangan lagi leka sebaliknya bangkit segera untuk merubah ekonomi terbuka luas.

“Kerajaan sedia membantu penduduk yang memerlukan bantuan,” katanya kepada lebih 70 penduduk di mukim itu yang berkesempatan hadir.

Kata Saddi lagi, kalaulah bukan kerana melindungi kampung-kampung tradisi di mukim ini, beliau akan mencadangkan kerajaan supaya satu penempatan baru dibuka, dilengkapi pelbagai kemudahan demi kebaikan mereka.

“ Tetapi kerana tuan-tuan sudah sekian lama memilih kehidupan seperti ini. Pergunakanlah sebaik mungkin dan bermakna kepada negara,” katanya.

Kesediaan menjadikan bidang pertanian dan perikanan sebagai sumber ekonomi dan perniagaan, menurut wakil rakyat itu, jelas Saddi, menepati aspirasi kerajaan supaya rakyat di luar bandar mengaharmonikan kehidupan ekonomi mereka dengan bidang berkenaan.

Tegas Saddi, kesediaan kerajaan memperuntukkan tanah lebih 1,000 ekar sebagai gazet Kampung Litang amat sesuai dijadikan pusat bidang bidang pertanian berskala besar yang mampu memajukan kampung..

“ Kawasan ini boleh dimajukan dengan segala jenis pertanian seperti padi, sayur-sayuran, buah-buahan dan apa saja yang melibatkan seluruh penduduk. Segala hasil tani dipasarkan untuk keuntungannya diagih samarata,” katanya.

Dalam pada itu, Saddi merayu individu yang tidak berkaitan dengan pembangunan tanah rakyat di kawasan ini supaya tidak mengambil kesempatan mengambilalih hak rakyat itu.

“ Adalah lebih baik jika mana-mana pihak berkenaan berkongsi peluang dan pelaburan dengan penduduk memajukan tanah berkenaan…Ia satu cara membimbing dan meningkatkan taraf hidup rakyat yang sekian lama terbiar dan mundur,”: katanya

Sempena bulan Ramadhan itu, Saddi mengingatkan masyarakat Islam di kawasan itu supaya bersatu padu demi kesinambungan perpaduan dan pembangunan rakyat yang turut disokong kerajaan.

“ Janganlah buruk memburuk antara satu dengan lain. Kerana budaya negatif ini hanya memecahbelahkan rakyat dan menghancurkan kepimpinan dan peranan kerajaan yang diberi mandat rakyat,” katanya.

Saddi kemudian menyampaikan bantuan zakat dan fakir miskin kepada sejumlah penduduk bersama Imam Daerah, Haji Wahab Alpa, kakitangan Unit PKR Dun Sukau diketuai Sharin Haji Abdul Rahman.

Selesai.