Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV


Caption gambar
1- Saddi meyampaikan sumbangan peribadi kepada Jamal Ahmad, 40an dan berjanji akan memperbaiki kediamannya yang usang

2- Inilah kediaman Jamal dimana Saddi sempat mengunjunginya di Kampung Tidung, dalam zon Litang.


KAMPUNG TIDUNG, HILIR SEGAMA (SUKAU): Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan, kemerdekaan lebih bermakna kepada masyarakat luar bandar apabila mereka berjaya mengekslpoitasi kebebasan yang dinikmati dalam memajukan diri.

Kata Saddi, walaupun rakyat terus memilih untuk hidup di kawasan pedalaman, tetapi jika kehidupan mereka tidak dibatasi usaha mencari kemajuan di bidang ekonomi, pendidikan dan kemahiran diri, mereka tetap akan berjaya seperti sebilangan masyarakat dalam bandar.

“Sikap percaya kepada perinsip secubit boleh menjadi seggenggam dengan sikap penuh berusaha tidak mengira kita berada di mana juga. Yang penting kita mempunyai niat, misi dan visi serta matlamat untuk memajukan diri, keluarga dan masyarakat dalam segala bidang, tanpa mengira apa juga cabaran,” katanya ketika berucap dalam satu perjumpaan bersama rakyat di sini Khamis lepas.

Saddi berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa bersedia memberikan sokongan dan bantuan kepada rakyat di mana juga di negara ini, apalagi jika mereka menunjukkan sokongan, perpaduan dan kerjasama yang padu.

Selain kesediaan memberi pelbagai bantuan secara langsung dan tidak langsung terhadap program-program ekonomi rakyat di luar bandar, kata Saddi, kewujudan pelbagai prasarana meliputi soal pendidikan, kemudahan setempat, pusat beribadah dari kalangan masyarakat berbilang agama adalah bukti komitmen kerajaan sejak merdeka.

Wakil rakyat itu menegaskan, adalah menjadi impiannya untuk melihat perubahan pengisian kemerdekaan negara di sini melalui sikap kalangan rakyat yang bebas berfikir dan bertindak mengikut peradaban agar sealiran dengan program pembangunan yang terus dirancang dan dilaksanakan kerajaan, seiring konsep menuju sebuah negara maju.

Dalam konteks pembelaan kerajaan di kawasan Kampung Tidung, kata Saddi, pihak kerajaan sudah menyediakan banyak kemudahan di situ, walaupun sebahagian daripada masyarakat kaum tidung hanya berhijrah ke kawasan itu dalam jangkamasa lima tahun lalu.

“ Kesempatan pembangunan yang sudah mulai dimiliki ini membolehkan pemimpin masyarakat di kawasan ini seperti Pengerusi JKKK dan Ketua Kampung berkhidmat lebih gigih supaya banyak kemajuan rakyat boleh dibawa ke kawasan ini.

“ Walaupun saya akui kawasan ini jauh di bandar, pengorbanan di antara sesama kita adalah makna di sebalik keberhasilan yang akan kita nikmati hasil kerjasama di antara penduduk dan pemimpin setempat…Inilah erti perjuangan bangsa!,” katanya di hadapan lebih 80 penduduk di kawasan letaknya lebih lima jam perjalanan darat dari bandar Sandakan itu.

Turut serta lawatan Saddi itu ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat Sukau (PKR), Sharin Haji Abdul Rahman, Amirudin Mohd Damit (CDO), Pastor Haji Mansor selaku Ketua Anak Negeri dan kakitangan Unit PKR kawasan itu. Ketua Kampung Tidung, Majid Tilang serta anggota badan JKKK Kampung itu turut hadir.


Sehubungan itu, Saddi mengulangi gesaannya agar semua pemimpin akar umbi dalam Dun Sukau supaya sentiasa berhubung dengan pihaknya untuk menjayakan program perancangan pembangunan dan ekonomi penduduk.

“ Ini saya tegaskan di sini sebahagian daripada kegagalan program ini kerana pemimpin setempat gagal memainkan peranan mereka terutama memberikan maklumat yang tepat dan lengkap, termasuklah kemudahan profail kampung yang boleh memudahkan semua pihak kerajaan melihat masalah pembangunan dan perancangan yang boleh dilaksanakan.

“ Konsep Satu Malaysia dengan keutamaan kepada rakyat dan pencapaian khidmat juga tidak akan bermakna jika pemimpin dan rakyat di akar umbi enggan memberikan kerjasama mereka kepada kerajaan dan wakil rakyat,” katanya.

Saddi kemudian menyampaikan sumbangan peribadi beliau kepada masyarakat Islam di kawasan itu sempena bulan Ramadhan.

Saddi mengajak semua Islam di kawasan itu khusuk mengerjakan ibadah puasa dan ajaran agama bagi mendapat magfirah (keampunan) dan keredahan daripada Allah SWT.

Selesai