Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

DUN Sukau akan mengalami transformasi drastik dengan wujudnya Pekan Baru Sukau

YB saddi menyampaikan ucapanSebahagian JKKK yang hadir.



Ahli Dewan Undangan Negei Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menyifatkan, rakyat seluruh Dun Sukau akan mengalami transformasi pembangunan yang drastik serta menguntungkan rakyatnya dengan wujudnya sebuah pusat pembangunan Pekan Baru Sukau dalam masa terdekat..


Katanya, rangkaian pembangunan itu yang meliputi peningkatan sumber ekonomi rakyat berasaskan pelancongan, perladangan, perniagaan berkonsepkan perkhidmatan dan sebagainya yang sekaligus meningkatkan indeks perkapita pendapatan rakyat atau KDNK di kawasan Dun Sukau keseluruhannya.


“ Dengan terbinanya pembangunan pekan Baru Sukau dilengkapi kemudahan jambatan kedua merentasi Sungai Kinabatangan melalui Kampung Sukau, memudahkan samada para penduduk di kawasan persisiran pantai yang kini ditadbir Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) dan kawasan tanah besar Kinabatangan untuk mengukuhkan satu sistem pentadbiran daerah yang distrukturkan semula, yang menempatkan semula pejabat-pejabat kerajaan di pekan ini,” katanya.


Berucap dalam satu perjumpaan dengan 70 orang pemimpin JKKK, Ketua-Ketua Kampung serta Ketua Anak Negeri dan Wakil Ketua Anak Negeri Sukau di Dewan Masyarakat Sandakan di sini, semena pesiapan Majlis Pecah Tanah Pekan Baru Sukau Saddi berkata, sistem pengurusan melalui ‘satu nakhoda’ di bawah perstrukturan semula daerah Kinabatangan memberi manfaat yang besar kepada seluruh rakyat Sukau secara berterusan.


“ Masa sudah amat sesuai kepada kita memulakan kerja-kerja pembangunan di kawasan ini menjelang tibanya Rancangan Malaysia Ke 10 (RMK10) yang bakal bermula awal tahun depan.


“Kita bukan saja sedaya upaya untuk membawa masuk pembangunan yang berskala besar, tetapi mempastikannya memberikan manfaat dari segi ekonomi dan menguntungkan rakyat secara jangka panjang di seluruh Dun Sukau,” katanya.


Katanya, menyediakan rangka pembangunan berksala besar sedemikian di bawah seorang Ketua Menteri yang komited kepada soal pembelaan dan pembangunan rakyat, juga amat tepat masanya, kerana sikap dan kepribadian Datuk Seri Musa yang komited untuk memajukan rakyat dan negeri Sabah.

“ Maka rakyat di seluruh Sukau tidak harus melepaskan peluang untuk mengecapi pembangunan dan kemajuan diri. Sudah tentulah kewujudan Pekan Baru Sukau merupakan titik permulaan yang penting untuk menyatukan kerjasama, kesepakataan serta kesetiaan rakyat terhadap sebuah kerajaan yang komited membela rakyat,” katanya.


Sebagai menunjukkan kesungguhan rakyat ke arah pembangunan pekan tersebut, katanya, rakyat perlu bersama-sama pemimpin di kawasan masing-masing perlu beramai-ramai menghadiiri Majlis Pecah tanah pekan Baru Sukau yang diadakan di Perkarangan Bangunan Kedai Sedco, Sukau pada pukul pagi 13 Julai ini.


“ Bawa bersama semua masyarakat kampung. Kita luangkan masa untuk menyaksikan program bersejarah ini bagi kita memulakan tekad dan keseungguhan untuk memajukan diri dan kawasan Sukau demi masa depan bersama.


“ Saya percaya kehadiran orang ramai akan memberikan semangat kepada kerajaan dan Ketua Menteri untuk memberikan lebih perhatian terhadap niat dan matlamat kita dalam meraih peluang ekonomi dan pembangunan yang dicita-citakan,” katanya.


Pada majlis itu, Saddi turut menyampaikan Sijil Pengredan Bintang-Bintang Kemajuan Kampung kepada 42 Kampung yang mrupakan inisiatif Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat Dun Sukau yang kini mengujudkan jawatankuasa bertindak pembangunannya sendiri.


Kata Saddi, sebagaimana perancangan awalnya pengredan taraf bintang dari satu hingga lima itu akan memberikan motivasi bukan saja kepada para pemimpin, malah masyarakat setempat agar mereka sentiasa berkerjasama dengan pihak UPKR kawasan itu serta agensi-agensi kerajaan di kawasan Kinabatangan demi menjayakan pembangunan kamoung masing-masing.


“ Saya tidak akan lupa setiap pelan tindakan pembangunan yang kita rancang bersama. Dengan pengrededan bintang-bintang di bawah indeks petunjuk prestasi (KPI) membolehkan usaha pembangunan mana-mana kampung yang memerlukan perhatian, berasaskan kerjasama kerjasama setempat,” katanya.