Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

LANGKAH PROAKTIF KERAJAAN

Ketua Menteri memberi ucapan semasa majlis berlangsung.
antara acara yg diselitkan pemberian netbook 1 Malaysia.




Antara barisan artis yang memeriahkan majlis perasmian.
Ketbaan Ketua Menteri Sabah




Ketibaan YB Saddi di tapak pelancaran.




KINABATANGAN; 24/07/2010
Pewujudan Pekan baru Sukau di sini merupakan salah satu langkah proaktif kerajaan untuk meningkatkan ekonomi penduduk di luar bandar terutama dalam membasmi kemiskinan.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata pembangunan di pekan baru itu akan menyediakan banyak peluang untuk penduduk setempat meningkatkan pendapatan keluarga masing-masing, selain dapat meracakkan lagi aktiviti ekonomi di kawasantersebut.
Kawasan Sukau termasuk dalam kawasan luar bandar, maka inisiatif pembangunan pekan baru ini bertepatan dengan matlamat untuk membasmi kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar. ini akan merangsang dan memantapkan pembangunan ekonomi luar bandar ke tahap yang lebih tinggi danmapan, katanya pada majlis pecah tanah Pekan Baru Sukau, disini Sabtu.

Pekan Baru Sukau membabitkan pembangunan di atas tanah seluas 63hektar dan akan menyaksikan pembinaan rumah kedai, pejabat agensi kerajaan dan pusat industri kecil dan sederhana.
Beliau berkata pewujudan Pekan Baru Sukau merupakan usaha kerajaan dalam membawa kemajuan pembangunan untuk seluruh kawasan di negeri itu.

katanya ia selaras dengan hasrat kerajaan negeri di bawah koridor Pembangunan Sabah bagi memastikan tidak ada kawasan atau kelompok masyarakat yang tertinggal daripada arus pembangunan.

Musa berkata dalam merancang danmelaksanakan agenda pembangunan kerajaan tetap memelihara keseimbangan ekosistem dan kepelbagaian khazanah biodiversiti serta menjana pembangunan ekonomi negeri bersandarkan kepada sumber-sumber yang baru.