Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

SIARAN TV RTM “ LAMBAI LIMBAI ” KE DUN SUKAU

Mencangkul tanah bagi penuaian ubi manis di Kampung Tanjung Aru Ulu


membuka pelan Bersama Suaran Singh di tapak cadangan Pekan Baru Sukau di Kampung Sukau.



Lawatan Saddi ke Kampung Semangat Payau dalam pengambaran crew Lambai Limbai.


::SUKAU::

Pukul 3 petang, Hari Selasa bersamaan 13 Oktober ini. Ribuan mata bakal tertumpu kepada Rancangan mingguan kelolaan RTM Sabah di TV 1, Lambai Limbai,

Siaran ke udara seluruh negara melalui slot temubual secara langsung itu diterbitkan anak muda dari Lahad Datu, Aris Arapah dan dihoskan Saudara Suaran Shah, kali ini bakal menemui penonton dengan perkembangan semasa rakyat dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Sukau, sebagai salah satu bahannya..

Ahli Dewan Undangan Negerinya Saddi Haji Abdul Rahman dijangka akan menjadi tetamu khas dalam rancangan itu bertemakan, Ke Arah Membasmi Kemiskinan Rakyat, dipancarkan secara langsung ke udara daripada pusat siaran, RTM Kota Kinabalu, pada hari dan waktu ditetapkan.

Lambai-Limbai diwar-warkan sebagai program mingguan dari Sabah yang mendapat rating penonton tertinggi kelolaan TV 1 ketika ini. Selain Dun Sukau, siri kali ini turut memaparkan kehidupan masyarakat mundur di Pulau Bangi dan Sebatik Tawau.

Namun Sudah tentu tema itu rasanya memang amat sinonim dengan persekitaran sosio-ekonomi di Dun Sukau ketika ini.

Maka sebaik saja, Saddi dimaklumkan berhubung pembabitan Dun Sukau dalam rancangan TV yang diwujudkan kurang setahun itu, hasrat untuk mengetengahkan segala perkembangan ekonomi di kalangan rakyat pelbagai latar belakang dan sumber, diikuti pendekatan dan usaha penyelesaiannya cuba untuk digambarkan dalam rancangan ini.

Lapan buah kampung, dalam Dun Sukau, di mana empat darinya dibawah pentadbiran terus Pejabat Daerah Kinabatangan dan selebihnya lagi di bawah kendalian Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) yang meliputi kawasan Zon Persisiran Pantai dilibatkan dalam program ini.

Antaranya, melibatkan program penternakan Kambing Bour di Kampung Lipong Hidayat, Suan Lamba, pengambaraan melibatkan kegiatan pelancongan homestay di Kampung Sukau, kegiatan penternakan itik telor di Kampung Sentosa Jaya, kegiatan menjalankan aktiviti pelancongan oleh Koperasi Pelancongan di Kampung Menggaris, kesemuanya pada hari pertama.

Tapak cadangan bagi Pekan Baru Sukau, Jambatan Kedua Kinabatangan dan tapak rumah kedai Sedco yang kesemua di Kampung Sukau yang disifatkan sebagai penjana ekonomi rakyat kawasan itu masa depan turut dikunjungi krew Lambai Limbai.

Hari Kedua, tumpuan tinjauan krew Lambai Limbai dihala ke kegiatan penanaman tembikai di Baungun Tengah, penanaman tembikai, halia dan ubi manis di Kampung Tanjung Aru Ulu, kegiatan pemuliharaan Ikan dalam sangkar di Kampung Semangat Payau dan acara perusahaan industri makanan laut di Kg. Tanjung Aru Kuala.

Turut serta sepanjang dua hari dalam liputan program itu ialah Pengawai RTM Sandakan Fm, Razali Baba, kakitangan UPKR Sukau yang diketuai, Sharin Haji Abdul Rahman dan para Pengerusi JKKK dan Ketua Kampung yang berkaitan dalam rancangan itu.

Lambai Limbai, antara lain akan cuba mengetengahkan suasana kepayahan ekonomi rakyat di dalam kawasan Dun Sukau, salah satu kawasan Dewan Undangan Negeri yang disenaraikan sebagai yang termundur dalam negara, dan kedudukan logistiknya yang luas digambarkan separuh daripada negeri Pahang.

Begitupun kegigihan penduduknya menjayakan program-program ekonomi keluarga, ditambah dengan perancangan-perancangan jangka pendek dan jangka panjang termasuk menerusi langkah dan sokongan yang diberikan kerajaan negeri dan persekutuan, bakal merubah lanskap sosio-ekonomi rakyat di kawasan ini secara berperingkat peringkat.

“ Saya berterima kasih kepada RTM, penerbit dan krew Lambai Limbai kerana sekurang-kurangnya rancangan ini menjadi satu agen informasi penting untuk rakyat kawasan ini mendapat perhatian diperlukan, sekaligus satu mekanisma perancangan jangka pendek dan janga panjang, bagi memulih serta merubah masyarakat menerusi langkah dan pendekatan diharapkan,” kata Saddi.

Saddi turut menyifatkan program seperti itu memenuhi gagasan Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian diutamakan yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan di Sabah ianya disambut oleh Halatuju Pembangunan Negeri yang diilhamkan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman.

Selesai.
,