Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Hari Raya Batu Putih

Kenangan Saddi bergambar bersama jawatankuasa sambutan Aidilfitiri di Batu Putih.



Saddi memerhatikan bahagian stor Sk Batu Putih bersama Salamah dan Hairin.


Saddi menyampaikan sumbangan kepada salah seorang penerima bantuan aidilfitri daripada pihak Sekolah SK Batu Putih, sambil diperhatikan Salamah dan Hairin.


::SUKAU::
Perkampungan Batu Putih di sini bakal menerima cadangan pembangunan di bawah perlaksanaan program Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), sekurang-kurangnya dalam tempoh tiga tahun menerusi penyelarasan program itu di kawasan luar bandar seluruh negara, kata Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman.

Katanya, di bawah NKRA, Batu Putih salah satu daripada 42 kampung dalam Dun N. 48 Sukau dijangka menikmati peningkatan infrastruktur persekolahan, keperluan asas yang lebih baik bagi menjana sosio ekonomi serta beberapa keperluan kemudahan asas rakyat berbanding sekarang.

“ Saya yakin dan percaya dengan keseriusan kerajaan pusat dan negeri yang melaksanakan NKRA di seluruh luar bandar di Sabah, Kampung Batu Putih tidak akan terkecuali dari menikmati pembangunan sebelum menjelang Pilihanraya Umum ke 13 dijadualkan tiga tahun lagi.

“ Saya sudah memasukkan tambahan permohonan peruntukan untuk fasa ke 2 melebihi RM60 juta, berbanding lebih RM8 juta pada permohonan fasa pertama. Kita harap ianya dipertimbangkan untuk kelulusan sebelum berakhirnya Rancangan Malaysia ke 10 (RMK10),” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Sambutan Hairaya Adilfitiri dianjurkan bersama oleh Tiga Kampung di sini, Batu Putih, Kampung Mengaris, Kg. Perpaduan, Koperasi pelancongan (Kopel) dengan kerjasama PIBG S.K. Batu Putih di perkarangan sekolah itu, Sabtu lepas.

Saddi berkata, penyediaan cadangan peruntukan pembangunan yang lebih besar itu selaras dengan kehendak pembangunan rakyat sekian lama, seiring dengan penyediaan program NKRA yang dicadangkan kerajaan pusat untuk membangunkan kawasan luar bandar di Sabah dan Sarawak.

Berasaskan Gagasan Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, kata Saddi, beliau amat yakin rayuan pembangunan yang sekian lama disuarakan rakyat ini dapat didengar dan dipertimbangkan kelulusannya.

Kata Saddi lagi, peningkatan pembangunan di semua kampung dalam kawasan Dun Sukau sememangnya amat significant terhadap perancangan memajukan kawasan itu, khususnya Pekan Baru Sukau yang sedang dicadangkan kepada pihak kerajaan.

Katanya, lagi usaha memperkasakan taraf pendidikan adalah sebahagian agenda meningkatkan taraf sosio ekonomi rakyat di kawasan ini secara jangka panjang, sebelum anak-anak tempatan di kawasan ini mewarisi bidang perkhidmatan dan ekonomi Dun Sukau.

“ Maka segala permintaan pihak PIBG S.k. Batu Putih untuk membangunkan sekolah ini menarik perhatian saya ke arah memenuhi segala harapan yang kita sama-sama sandarkan,” tegasnya kepada lebih 400 penduduk dan pemimpin setempat yang hadir pada majlis itu..

Apa yang diperlukan, kata Saddi, azam serta usaha untuk memperkasakan prestasi pendidikan anak bangsa di kawasan ini digiatkan lagi seiring dengan idealisma dan falasafah pendidikan negara ketika ini ke arah sebuah negara maju dan berteknologi tinggi dalam semua bidang.

“ Saya bersetuju dengan seranan Guru Besar SK Batu Putih, Puan Salamah Ismail tentang keperluan alat penghawa dingin di bilik mesyuarat sekolah ini, saya putuskan segera memberinya dua unit, kalau inilah boleh mendorong melancarkan prestasi pembelajaran anak-anak di sekolah ini.

“ Mengenai permohonan yang bukan di bidang kuasa saya, ia segera sampaikan kepada pihak kerajaan dan moga-moga ianya mendapat perhatian di bawah NKRA seperti yang saya sebutkan,” katanya.

Beliau kemudian bersama-sama Salamah dan Pengerusi PIBG, Hairin Tangkala dan bersama pemimpin masyarakat terlibat melawat persekitaran sekolah S.K. Batu Putih untuk meninjau permasalahan yang timbul.


Selesai.