Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Loji air yang mampu menampung lebih 2000 rumah di Kg Menggaris bakal siap tahun hadapan

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan berkata, projek pembinaan loji pengepam dan rawatan bekalan air di Kampung Menggaris, Sukau bernilai RM13.5 juta dijangka siap sepenuhnya bulan Mac tahun depan.




Beliau yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah berkata, loji berkenaan yang mula dibina bulan September tahun lepas itu dijadualkan beroperasi dalam tempoh empat bulan lagi.


“ Apabila beroperasi kelak, loji ini mampu membekalkan keperluan itu kepada lebih 2,000 buah rumah yang mendiami kawsasan kampung berhampiran. Ia termasuk Kampung Batu Putih, Kampung Paris 1, 2 dan 3, Kampung Perpaduan dan Kampung Gumantong Jaya, “ katanya.


Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman pada sesi soal jawab Dewan Undangan Negeri pada hari pertama persidangan di sini.


Kata Datuk Joseph, projek tersebut disediakan di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar Malaysia, sedang dikendalikan oleh sebuah syarikat kontraktor tempatan.


Datuk Joseph berkata, penyediaan loji itu bakal menyelesaikan masalah ketiadaan bekalan air yang terus dialami penduduk di kawasan terlibat sejak merdeka.


Sebelum ini Saddi meyambut baik kehadiran projek berkenaan dan meminta ianya dipercepatkan demi kebaikan penduduk di kawasan terlibat.


Sebelum ini, katanya, sumber bekalan air di kawasan ini hanya diperolehi melalui sumber air hujan dan air sungai Kinabatangan yang kerap berhadapan pelbagai masalah termasuk pencemaran air sungai itu.


Bercakap kepada media kemudian beliau meminta masyarakat setempat supaya bersabar dan memberikan kerjasama kepada kerajaan sebaik saja operasi penyaluran bekalan air itu dilaksanakan. .


16hb November 2009
.