Pembayaran Bantuan
Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan bermula pada 15 Januari 2012 dan akan
diberikan dalam bentuk baucar tunai. Majlis-majlis penyerahan baucar BR1M kepada pemohon
yang berjaya akan diadakan secara berperingkat di seluruh Negara.
Tempoh penyerahan
baucar akan berjalan selama dua bulan, iaitu sehingga 15 Mac 2012. Ini bagi
mempastikan pembayaran dapat dilaksanakan secara tersusun dan lancar agar tiada
keciciran kepada pemohon yang layak menerima bantuan. Semua pemohon BR1M
akan dimaklumkan mengenai keputusan permohonan melalui pos. Dalam
tempoh dua bulan tersebut, setiap pemohon yang berjaya akan menerima surat
pemakluman masing-masing secara berperingkat, dengan disertakan tarikh dan tempat
majlis penyerahan baucar diadakan.
Pemohon juga boleh
menyemak status permohonan mereka dengan menelefon talian hotline
1-800-222-500/ 1-300-88-3010 mulai 16 Januari 2012. Talian ini beroperasi dari jam 9
pagi hingga 5 petang setiap hari bekerja.
Baucar-baucar boleh ditunaikan di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional, CIMB dan Maybank diseluruh negara. Tempoh sah laku baucar adalah sehingga 15 April 2012. Bagi memudahkan urusan orang ramai di kawasan luar bandar menunaikan baucar BR1M, Kerajaan telah menyediakan kaunter-kaunter bergerak Bank Simpanan Nasional, CIMB dan Maybank pada majlis-majlis penyerahan tersebut. Sehingga 10 Januari 2012, sebanyak 4,123,713 borang BR1M telah diterima dari seluruh Negara.
Daripada jumlah itu,
3,850,668 borang telah dimasukkan ke dalam sistem data
bagi tujuan pengesahan. Sehingga 10 Januari 2012, sebanyak 3,102,054 permohonan
yang telah diluluskan. Baki permohonan sedang melalui proses pengesahan dan
dijangka selesai pada 13 Januari 2012.
Bagi pemohon yang
lewat menyerahkan borang permohonan, Kerajaan telah membuat keputusan
untuk melanjutkan tempoh penerimaan borang BR1M selama satu bulan, iaitu sehingga
10 Febuari 2012.
Orang ramai masih
boleh menghantar borangborangpermohonan BR1M di pejabat cawangan Lembaga Hasil
Dalam Negeri(LHDNM) dan agensi-agensi Kerajaan yang berkaitan, sehingga tarikh
tersebut.
Bagi pemohon yang
gagal, rayuan semula boleh dibuat. Kementerian Kewangan telah menyediakan
format khas untuk rayuan BR1M yang boleh di dapati di pejabat cawangan LHDN dan
agensi-agensi Kerajaan yang berkaitan, serta dimuat turun daripada laman web
Kementerian Kewangan (www.treasury.gov.my).
Sumber: Kementerian Kewangan Malaysia, 12 Januari 2012
Sumber: Kementerian Kewangan Malaysia, 12 Januari 2012