Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

BINA DAYA KEPIMPINAN MELALUI PERSATUAN JANA PEMBANGUNAN INSAN

Ahad 4 April 2010.
Bukit Garam,( Kinabatangan):
Belia perlu membina daya kepimpinan melalui penglibatan dalam persatuan sebagai medan menjana pembangunan modal Insan yang mampan dengan cabaran alaf baru.
Saranan itu dibuat Ahi Dewan Undangan Negeri Sukau (Adun) Saddi Abdul Rahman dalam ucapannya ketika menanguhkan program Akar Umbi Penubuhan Persatuan Belia Siri 01/2010 serta khidmat Masyarakat kesukarelaan Belia Peringkat kinabatangan di Kg Sentosa Jaya dekat sini baru-baru ini.Katanya, Belia sebagai modalInsan dan aset utama negara perlu melengkapkan diri dengan ilmupengetahuan bukan sahaja dengan akademik malar wajar mempersiapkan diri dengan ilmu kepimpinan.
"Masa terlalu pantas bergerak dan negara berkehendakkangenerasi muda ada kesiapsediaan
dalam semua bidang sertasanggup menyumbang tenaga dan minda kepada masyarakat di mana mereka lahir sebagai anggotanya,"katanya.
Katanya, individu belia tidakakan muncul sebagai pemimpin jika memisahkan diri daripadamasyarakat,justeru wadah tepat bagi mereka membina kredibiliti adalah melalui penyertaan dalam persatuan. Program anjuran Pejabat kementerian Belia dan Sukan Kinabatangan itu berjaya menghimpun penyertaan seramai 96 peserta yang mewakili 10 persatuan belia pesisir pantai dalam kawasan DUN Sukau yang turut dihadiri Sylvester, wakil Setiausaha tetap KKBS.
Persatuan itu terdiri daripada Persatuan Belia, Kg Pulau Lubukan, Kg Suan Lamba peringakat 1 dan 2, Kg Bilit ,Kg Sentosa Jaya , Kg Nusa Jaya, Kg Berjaya , Kg Batu Putih, Kg Perpaduan Pangliman Ugih dan kelab Futsal Kg Sentosa Jaya.
Dalam pada itu Saddi turut memuji langkah KKBS Kinabatangan kerana komited membangunakan kesedaran belia luar bandar untuk terlibat dalam persatuan.