Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

Seminar 1 Malaysia

Saddi (tengah)diapit oleh Datuk Suhili & Datuk Hj Awg Sharin sewaktu bergambar kenangan selepas seminar 1 Malaysia.
Gambar saddi berbual dgn Datuk Suhaili slps menghadiri seminar 1 Malaysia di Dwn Sri Lamang Kinabatangan.



Oleh Awang Ahmad

KINABATANGAN: 2/03/2010 (Selasa)

Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi haji Abdul Rahman menegaskan pemimpin akar umbi adalah sebahagian benteng utama yang perlu diperkasakan ke arah mempastikan gagasan Satu Malaysia menjadi wadah perkhidmatan paling sempurna dan berkesan untuk rakyat di negara ini.

Tegasnya, dengan menjiwai konsep itu, ditambah prasarana sosioekonomi dan program pembangunan yang sudah dirancang di peringkat kawasan, prospek menggerakkan perubahan akan lebih cepat mengikut citarasa dan kehendak semasa.

“ Sewajarnya peranan di bawah pimpinan Majlis Hal Ehwal Anak Negeri (Maheins) seperti para ketua kampung, Ketua Anak negeri, Wakil ketua anak negeri bukan saja menyedarkan rakyat akan keperluan gagasan ini, yang mendahulukan rakyat dan menguatamakan kepada pencapaian bersama;


“Tetapi menggerakkan kerjasama akar umbi supaya sentiasa terurus dan selari dalam memberikan sokongan kepada usaha kerajaan, selain tumpuan kepada rancangan pembangunan kawasan masing-masing.

“ Saya merasakan wujudnya prasarana perkhidmatan yang bertanggungjawab serta selesa, usaha merubah mentaliti serta konsep bekerja rakyat yang lebih berdisiplin menjadi elemen penting ke arah sebuah kemajuan lebih pantas di kawasan ini,” katanya.

Berucap merasmikan Seminar Satu Malaysia anjuran Mahiens di Dewan Seri Lamag di sini pagi Rabu, Saddi berkata, kesetiaan pemimpin akar umbi itu kepada kerajaan merupakan asas utama ke arah memenuhi matlamat di bawah gagasan itu.

Turut hadir pada majlis itu Yang Dipertua Mahiens, Datuk Suhaili Said, Pengarah Mahiens Datuk Haji Awang Sharin Alimin, Pegawai Daerah, Abdul Latif Kandok, Ketua Daerah Kinabatangan, Titing Putang, Pemimpin Kemajuan Rakyat Dun Sukau, Sharin Haji Abdul Rahman, Pegawai Pembangunan Masyarakat, Amirudin Mohd Damit, diikuti lebih 100 orang yang terdiri daripada Ketua-Ketua Kampung, Ketua-Ketua Anak Negeri dan Wakil Ketua Anak Negeri dari seluruh kawasan ini.

Saddi menegaskan, Gagasan Satu Malaysia yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bukan saja mengambilkira kepentingan kerjasama antara kaum, tetapi mempastikan jurang kemajuan rakyat di bandar dan luar bandar dapat dibela mengikut citarasa dan matlamat kerajaan Barisan N asional (BN) hari ini.

Katanya, Perdana Menteri bukan saja sekian lama melihat perbezaan itu untuk diperbaiki, malah mahu misi dan visi gagasan itu dapat meraih keperluan pembangunan modal insane rakyat yang mempunyai kendiri bagi menghadapi tuntutan serta persaingan global.

“ Konsep ini sendiri menggariskan lapan nilai utama iaitu menuntut kepada soal budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan, kesetiaan, meritrokrasi, pendidikan dan integiriti.

Bagaimanapun, kata wakil rakyat Dun Sukau itu pengaplikasian budaya cemerlang serta keperluan meritrokrasi, soal intergiti adalah tiga elemen paling penting agar harapan kerajaan dan rakyat untuk melaksana serta menerima kemajuan akan tercapai.

Ini sekaligus, kata Saddi, menjadikan Malaysia salah satu negara yang rakyatnya memiliki kemajuan pembangunan serta seimbang dari segi rohani dan jasmani. Kawasan dan rakyat di Kinabatangan sudah semestinya tampil menjadi penyumbang penting dalam tuntutan ini.

Soal budaya bekerja yang cemerlamg, meritrokrasi dan integriti yang tinggi ini jika diaplikasikan rakyat mengikut keperluan bekerja dan memberi khidmat, kata Saddi, tuntutan konsep menang-menang dalam apa juga urusan samada antara antara rakyat dan kerajaan, diikuti berkaitan ekonomi, ilmu dan sebagainya di dalam keperluan masyarakat membolehkan masyarakat kawasan ini dengan sendiri terdidik untuk menjadi masyarakat berwibawa dalam segala keperluan, berdisiplin serta berdaya saing dalam mencapai kemajuan bersama.

Saddi menegaskan rakyat tidak harus semata-mata beranggapan intipati dan maksud Gagasan Satu Malaysia itu hanya difokuskan kepada para pemimpin atasan, tetapi juga di kalangan pemimpin akar umbi agar apa yang diperlukan rakyat dapat disampaikan kepada kerajaan untuk ditangani.

Sehubungan itu, kata Saddi, para pemimpin akar umbi juga perlu bijaksana dalam membuat keputusan selain bersedia merujuk kepada pegawai dan pihak yang dipertanggungjawabkan demi menyelesaikan masalah rakyat.

“ Menerusi proses ini, di pihak saya serta pegawai di peringkat daerah sentiasa peka dan bersedia membuat pertimbangan. Kami terus mencari formula terbaik untuk menentukan keadilan yang diberikan memberi kebaikan bersama kepada rakyat serta kerajaan.

Saddi turut mengharapkan matlamat pembangunan yang cuba diterapkannya dalam Dun Sukau iaitu mahu menstrukukturkan semula pentadbiran jabatan-jabatan kerajaan mengikut keperluan kawasan ini dan rancangan mengujudkan Pekan Baru Sukau terus difahami semua pihak

Selesai.