Ahli Dewan Undangan Negeri N.48 Sukau

SukauTV

YB SADDI MERASMIKAN FESTIVAL KESENIAN ISLAM DAERAH KINABATANGAN

Saddi bersama-sama Abd latif & Hj hamidin Radin pada majlis perasmian Festival Kesenian Islam dibagunan Serbaguna Sri Lamag, Bukit Garam.
Saddi menerima cenderahati daripada Abdul Latif selepas merasmikan Festival Kesenian Islam Peringkat Daerah Kinabatangan.


KINABATANGAN:

Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman berkata, kesenian Islam mampu mentarbiahkan ummah dengan sejarah dan pencapaian menyeluruh tamadun Islam untuk terus menjadi agama yang unggul yang dihormati di merata sejagat .
Katanya, menerusi bidang kesenian Islam sepeti festival nasyid, marhaban, berjanji dan sebagainya membolehkan setiap individu muslim mengenali, seterusnya menghayati ajaran Islam dengan mengakui akan kebesaran Allah Swt, diikuti kemaksuman Rasul terakhir, Nabi Muhammad s.a.w serta Al-Quran yang diturunkan sebagai panduan ummah.
“ Tinggal hanya kita perlu memperbaiki setiap penganjuran menjayakan program-program festival kesenian Islam ini agar ianya mampu hidup dan segar di peringkat akar umbi, seiring dengan mesejnya dapat diterima dan diikuti seluruh ummah, tidak terkecuali kawasan Kinaabatangan ini,” katanya.
Berucap merasmikan Festival Kesenian Islam Peringkat Daerah Kinabatangan di Dewan Serbaguna Bukit Garam di sini, Saddi menegaskan, kelangsungan mengimarahkan kegiatan kesenian Islam yang bermula sejak Zaman Khalifah Al- Rashidin sebagai sebahagian kegiatan dakwah terhadap keagungan Islam itu, satu pendekatan mentranformasikan bentuk ‘penyampaiannya sesuai dengan tuntutan persekitaran dalam mengetengahkan imej Islam hari ini.
“ Persepsi dan tuntutan ini seharusnya diterjemahkan secara lebih berkesan, kita perlu merenung kembali akan bagaimana keupayaan umat Islam di bawah zaman keagungan Islam itu memerintah dan berkembang sehingga lebih 780 tahun, bermula dari tanah suci Mekah hingga ke negara-negara eropah di negara Andalusia (Sepanyol).
“ Hari ini, sesudah kejatuhan kerajaan Islam, kita sedar kegiatan kesenian ini bukan saja terus menjadi alat untuk menyatukan ummah serta meningkatkan ilmu, tetapi berfungsi dalam meletakkan Islam di negara ini sebagai asas untuk memperkasakan bidang-bidang ekonomi bersepadu, berpandukan ajaran Islam sebenar,” katanya
Katanya, sebagai sebuah negara berbilang kaum dan agama, masyarakat Islam di kawasan ini juga mempunyai banyak ruang dan peluang untuk mengukuhkan asas pengetahuan mereka, dengan aktif dan terlibat menjayakan program-program dakwah anjuran Jabatan Hal Ehwal Islam Sabah (Jahiens) dan agensi-agensi kerajaan yang diper tanggungjawabkan.
“ Saya berharap dengan aktiviti seperti hari ini mampu akan memberikan kesedaran dan kekuatan baru kepada kita bukan saja untuk memberikan dorongan kepada anak-anak dan masyarakat akan faedah program ini. Tetapi juga memberikan sumbangan yang boleh menjayakan aktiviti ini agar sampai ke matlamat yang disasarkan,” katanya.
Menyatakan penghargaan kepada Pegawai Daerah Kinabatangan, Abdul Latif kandok serta Jaheins kerana mempastikan penganjuran festival itu dianjurkan setiap tahun di daerah ini, Saddi berharap, program itu akan lebih menarik minat masyarakat seluruh umat Islam di Kinabatangan pada penganjurannya di tahun depan.

“Saya bukan saja mengharapkan jika program ini turut dapat di adakan di kawasan Dun Sukau, tetapi turut memberikan kerjasama yang diperlukan demi untuk mencapai matlamat penganjuran ini,” katanya.
Selesai.